Ahad, 26 Disember 2010

Jaoh Barjalan Banyak Pangalaman Bah..Aku Ndak Tau lah itu

Sehingga hari ini, aku masih cuba mencari-apa relevannya individu yang gagal membayar pinjaman pelajaran dengan sekatan ke luar negara. Tak mengapalah. Mungkin ini resam dunia yang diukir oleh tangan manusia yang telah ditimbangkan dengan sewajarnya. Walaubagaimanapun, bagi pendapat aku ini adalah satu bentuk kerugian. Atas desakan situasi-seseorang yang berpotensi untuk melangkah lebih jauh terpaksa menidakkan kehendak atau cita-citanya gara-gara akan hal ini.


Bercerita tentang jalan jauh. Aku cukup gemar berbual dan mendengar pengalaman rakan-rakan yang telah melangkah jauh dalam dunia ini. Pengalaman pahit dan maung ini menyebabkan aku sentiasa berkobar-kobar untuk meneroka tempat lain selain dari tanah yang aku pijak sehari-hari ini. Namun, aku sedar-aku bukan orangnya. Hahaha. Ketawalah bilamana kaki aku telah dirantai. Hahaha.


Sewaktu aku di Kuala Lumpur sedikit masa dulu, rumah sewa aku di Selatan Bangsar selalu dikunjungi oleh kenalan-kenalan atau saudara-mara penghuni 8-1-9. Lelaki, perempuan, maknyah, pakcik, makcik, adik, abang para dan penyembur asap aedes penipu. Tapi dalam ramai-ramai tetamu yang bertandang ke rumah pada masa itu, abang kepada Pijan lah yang biasanya boleh menyebabkan lampu ruang tamu terpasang sampai azan subuh berkumandang. Sebagai pensyarah di sebuah institusi pengajian awam dan mempunyai banyak pengalaman yang luas di negara orang menyebabkan sebahagian dari isi rumah melopong mendengar celotehnya. Pandangan, penilaian dan andaian mengenai pelbagai isu-yang ditukar sesama menjadikan perbualan semakin lama semakin mencengkam dan menafikan kemengantukan yang melanda. Perut yang lapar, tak jadi masalah. Perbualan diselang selikan dengan hirupan air kola yang sejuk disulam dengan kunyahan burger.


Begitu juga sebentar tadi. Aku sekali lagi terpanggil dengan manusia sebegini. Punya pengalaman. Punya pengetahuan dan pendapat yang cukup terbuka dalam segala hal. Aku rasa dia sebahagian dari anak dari pekan kecil ini yang berjaya-dalam lingkungan usia kami. apabila dia berjaya melanjutkan pelajaran ke negara Barat dan bekerja di Timur Tengah. Aku berpendapat orang yang melangkah keluar dari lingkungan masyarakat dan peraturan tertentu adalah orang yang cukup berani serta cukup terbuka.


Tapi itu semuanya bergantung kepada individu. Sejauh mana dia boleh mengadaptasikan kehidupannya dengan tempat orang. Kalau dah dalam kepala masih terikat dengan dogma yang dipegang dari kecil-kekal dalam kejumudan, sampai bila-bila dia masih ditakuk lama biar jauh mana pun kaki itu melangkah. Namun rata-rata orang yang telah berjalan jauh punya ilmu dan pengetahuan yang cukup kuat untuk menangkis sebarang risiko di tempat sendiri-maksud aku dari segi persediaan kekentalan hati dan perasaan.


Susah senang di tempat boleh diredahi-apatah lagi ditempat sendiri. Betul tak?


Namun, aku percaya sejauh mana pun, seseorang itu melangkah pasti ada bermain di benaknya akan tempat asal mereka. Ada pula diantara mereka yang pernah berkata, "aku ingat lepas ni nak berkebun lah duduk kampung. Aku dah penat dengan benda (merantau) ni semua." Lagi pula kehidupan sehari-harian kita ini lebih kepada family oriented.


Mungkin ada kawan-kawan atau saudara mara yang mengatakan aku manja. Sekarang dah bekerja pun duduk dengan mak bapak lagi. Atau terlalu muda untuk pulang semula ke gagang(telefon). Ya, kau cakaplah apa kau nak cakap. Tapi dengan adanya cuti sekolah, aku pun boleh melangkah jauh pergi tengok-tengok tempat orang tau. Ha, jeles lah tu? Kan?


Masalahnya, minggu depan dah nak naik sekolah. Aku haram tak dapat cuti lagi. Kena jaga periksa lah, itu lah ini lah. Ada kerja rumah lagi.


Ni macam mana ni?
Takkan nak bercuti tengok-tengok tempat orang dalam youtube je ye?

2 ulasan:

cimon berkata...

layan main kad sampai pagi

hehehe (^v^)

p/s:jom sambung study kat overseas

(^_~)hihihi

Rajuna berkata...

cara gak
tapi aku tak boleh keluar dah jahanammmmmmmmmmmmm