Isnin, 31 Oktober 2011

Seraut wajah syurga bayangan tepat ke neraka

Lelaki.

Berkopiah. Berserban. Berjubah. Berbau haruman bebas alkohol. Tasbih sentiasa di dalam kocek. Solat lima waktu tepat pada waktu dan berjemaah. Berpuasa sunat. Melakukan amalan-amalan sunnah. Menyukai warna hijau. Berjanggut. Berdahi lebam. Berseluar senteng atas buku lali. Sinonim dengan perjuangan parti yang lebih kepada keagamaan.


Perempuan.

Bertudung labuh. Menutup aurat. Adakalanya berpurdah. Berjubah besar. Longgar. Labuh. Kalau student universiti, akan sentiasa menyarungkan jaket hitam yang berslogan ke arah kebaikan. Berstokin hitam. Bertshirt labuh dengan tulisan 'iman inside'. Sinonim dengan perjuangan parti keagamaan. Hebat bercakap soal pahala dan dosa. Sering menegur orang sekeliling yang melakukan mungkar dan dosa yang kecil mahupun besar. Teguran secara tepat ke muka biasanya.



Dua ikon ini. Apabila digabungkan dengan ciri di bawah, seperti:-



Bercakap kasar. Menengking-nengking pada hal yang kecil. Mengumpat. Menceritakan keburukan orang lain dan menghebah-hebahkannya. Bercakap soal perjuangan tapi lidah sering basah dengan carutan, makian lengkap dengan nada lantang. Memaksa. Kedekut. Tidak menghormati orang lain. Benci dengan kaum lain. Tidak menghormati agama orang lain. Mencerca. Mengeji. Memaki hamun.



Kau fikir aku boleh hormat orang macam ni?


Kirim salam.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tapi tak semua kan yg mcm tu?

mungkin masalahnya bukan pakaian, tapi orang tu yg memang tak beradab.

:)