Sabtu, 26 Julai 2008

Kuang assam!

Aku tau. Mesti ada mulut-mulut celupar yang mengata aku. Tak ada kehidupan. Apa barang update blog hari Sabtu petang? Kurang asam kau. Malam tadi aku dah berpesta tonggang langgang la dengan kawan bukan melayu aku..Arghh! Daripada kau, apa barang hujung minggu pergi Masjid India? Jalan TAR? Apa kellas oi?!! Hahahaha..

Bila tengok orang galak berpuisi, aku pun nak gak. Apa ingat Daniel je ke hero puisi? Aku pun boleh la oi!! Lagi garang la...(nak jugak....hmpkhh). Berikut adalah puisi tak tentu arah aku. Nak jugak...


Yang Mana Akan Berubah, Yang Mana Akan Abadi?

Nah
Kini sudah tersurat
Apa yang pernah tersirat
Hamburan kata sumpah semangat

Setia apa dikota?
Taat apa yang bersyafaat?
Dusta kan ini kan dusta?

Mudah kau menggampangkan janji?
Begitu senang janji kau aborsi
Pada mereka yang setia menanti?

Kebuasan serakah mengasap kebencian
Bara panas membara bakar kesucian
Najis sumpah bernanah kebendaan
Kau biarkan mereka dalam keseksaan

Tersepit dicelah kehinaan
Meneruskan keterpaksaan
Dalam setia janji dipertahankan
Sedang engkau lali dibuai bidadari
Kesialan!

Tidak aku tidak akan tidak
Ya aku akan mengiya
Hempas aku pastikan menghempas
Segala kelas yang engkau peras
Agar tidak lagi bertembok
Antara sang pemeras dan yang diperas

Mengapa engkau mula menjarak?
Sedang aku kini menginjak
Ke dasar mulut puakamu kelak
Engkau dan aku pasti kan beradu

Undang atur sedia berubah
Setia tunduk hanya yang akur
Sedang keadilan tertiarap bersepah
Apakah ini tanda bersyukur?


(p/s: Engkau jangan nak kompelin. Aku tau tak best. Babab kang?!)

26 ulasan:

dzul berkata...

zaman aku blajar dulu..kertas bm ada kefahaman puisi, sastera klasik.

aku punya tak minat puisi..
larat aku jawab soalan hikayat awang sulung merah muda daripada soalan sajak..haha..

sori ek..

yoshz berkata...

Haa...mcm ni kan bagus.
tak sangka Juna ni good boy rupanya...
bagus juga tatabahasa anda. Sahibba sepam kalau berani?

FAZ berkata...

betol!!
sugguh syahdu nukilan ini.

p/s:perilaku tersebut adalah perbuatan untuk menjaga hati orang

Rajuna berkata...

dzul-kau ingat aku ada asas ke benda-benda ni? aku budak sains tepu. macam haram busan beb.

yoshz-aku pandai main dam ular je. sumpah aku tak tipu.

xfazx-aku budak emo sebenarnya. malas je nak lepak dengan geng-geng aku.hohoho

Danielle_Corleone berkata...

ku cari damai di longkang! hahaha! kalo berani main kuda longkang jom! :p

Marjerin berkata...

wahh..dah main puisi pulak.

bagus.

Amiene Rev berkata...

Hayakallah,

Hari Sabtu dan Ahad adalah hari, yang paling bosan buat blogger.

areleaf berkata...

waa..puisi yg sgt hebat...bilala aku nk wat puisi lak nie..

S.YanaZ berkata...

Wow!
Ini berkisar ttg kisah benar?...

hegira berkata...

marah nampak?? huhu. tak rock lah beb!

tasekM berkata...

pandai ko berpuisi bro...

cimon berkata...

gue tak paham...

tolonggg...

ladylikeme berkata...

aku xpaham la....:)huhuhuhu

t i u n g berkata...

ok la ni,biar tak best dari mengaku best tapi tatau nk hasilkan nukilan apa².sekurang-kurangnya ko telah mencoba..nice try :D

Rajuna berkata...

daniel-peh ini dah macam ala Dollah je?


marjerin-kalau ada band nak amek wat lirik sila biarkan mereka coy paste, tau?


amien-ya la mien.kalau ada teman steady, ya ga kaya' gini khaan?


alep-ala ayat nak amek ati, bla la lu! ngahahaha


s.yanaz-kisah ini berlaku ketika i berumur 6 tahun.


art-eh, i budak fengtau tau!


kaktasik-aku sebenarnya mat bunga.suka dengar lagu scoin.


cimon-ah lantak kau! hahah


lady-pun sama? empkhh!!


tiung-aku ingat nak buat citer pasal kejayaan bisnes MLM je la macam ni.

haha

AL-BIMA SAKTI berkata...

apa barang tuduh-tuduh orang beb. kang dapat dosa kering jer...

Rajuna berkata...

abg bima-peh ada gak dosa kering? haha..lek bang. ini gurau senda mengeratkan saudara.

ceh!

azie berkata...

gilak lu bro..boleh masuk sayembara puisi nih

A t i Q a h berkata...

Uh...hari ni banyak betul entri yang berpuisi. Otak I dah tepu. Kena hadam perlahan-lahan. Tapi I suka.

Rajuna berkata...

azie-aku nebes bila pegang mic

atiqah-jangan paksa nanti muntah

Sang Pencinta berkata...

bila mase ko buat puisi ni?..hehhe..hebat la bro mcm pak jaggut putih la lo..ermm..mane puisi aku sdg bertiarap memandang skrin tanpa henti ko?..hehhe

Yana Ismail berkata...

Cewah!berpuisi la plak dia..huhu best pe:)lalalala

Ayu Hasman berkata...

"Kebuasan serakah mengasap kebencian"
whooaaa men asap² lak..
cam bomoh²
haha :))

Rajuna berkata...

tempe-itu aku tengah buat research pasal puisi ni la tu. habis semua website/blog pawang aku redah. kira kalau nak carikan kau jodoh boleh la.


liyana-ala. u ni buat i goyang la. hik hik


areyou-eh..macam tau-tau je. i selain mengandam, i pun seorang pawang kuda kepang.

Suka Bebel berkata...

Perestankan pemimpin zaman korupsi, semua perangai nak bunuh bangsa sendiri. tolong jangan terus terusan memangkah mereka ini. tapi yang tak dipangkah sebelum ini, layakkah? semua mereka sama saja tamak. kita jadi mangsa

Rajuna berkata...

mat bebel-maaf mat. gua tak percaya untuk mengundi. sistem di sini bukanlah citarasa gua dan gua tak akan mengundi hahaha