Ahad, 22 Februari 2009

Satu sisi lain disebalik kehidupan penuh jeritan amarah

Aku bercerita kepada mereka berdasarkan artikel di dalam kertas model SPM. Ia berkisar tentang keupayaan seorang kanak-kanak cina yang mampu membina laman sesawangnya sendiri dalam usia 7 tahun.

“Kau tengok budak ni. Umur 7 tahun dah ada pandai buat website sendiri. Kita? Huiih..malu lah. Hah, sini siapa ada Friendster?”

Tak jawab. Diam. Tak ada respons. Mengantuk barangkali. Kelas tengahari.

“Myspace?”

Diam.

“Facebook?”

Diam tak bersuara. Pelik.

“Myspace pun tak ada? Biar betul kau orang ni?”

Dan,
Akhirnya seorang pelajar bersongkok menjawab.

“Oh..maisepes eh? Ada..ada. tapi bila hari guru je lah,”

Aku tak tau apa gambaran dalam kepala otak berkeladak 16 tahun mereka mengenai Myspace, Friendster dan Facebook. Mungkin bekas kedap udara barangkali (Tupperware).

21 ulasan:

yoshz berkata...

mungkin dia ingat myspcae tu adalah kertas warna-warni yg org buat lekat2 masa hari guru tu kut.

kecik berkata...

err.
konfiden habis mamat bersongkok tu.

Op berkata...

maisepes?
ape knk2 ni cube smpaikn ?

huh?

FAZ berkata...

Lu ngaja sekolah kat Sri Lanka ke?!
betul punya tak advance.

leng berkata...

bebudak skang layan tagged la...
tak caye jom lepak kedai aku..huhu

Danielle_Corleone berkata...

lu ada brani ajar revolusi bolshevik la!

Huzai Mansor berkata...

Haha. Kau kembali ke zaman sebelum kewujudan internet dalam sebuah parallel universe.

Haha. Ajar, jangan tak ajar.

ijan berkata...

pasni tanye diorg pasal waipai(wi-fi) plak. haha...

H berkata...

diorang buat2 tatau je kot.
takot tererempak ngan cekgu juna kat situ2 sume.
hehe.
:)

hzrh berkata...

haihh..suci sgguh la bdk2 tu!
>__<

Airinar anastasia berkata...

bai..amcam acara padang lu aritu?ada menang?budak2 tu tak layan myspace..aku rs dia layan blogspot je kot..cube ko tgk..ntah2 derang stalker ko..mane tau..haha

SATIRA + KACAU berkata...

satira+kacau dah keluar dari gua persembunyian. kalau sudi nak dtg melawat, bawala bertih dan tembakau siam.

Rembo berkata...

lu kena pedang samurai kat leher time balik sekolah, gua tak tahu.

Mak Su berkata...

maksu ada facebook, fistbook.. buku penumbuk. betui tak?

Suka Bebel berkata...

mereka tak mau kantoi la tu, nanti ko pegi searh plak id diorang.hehe

k.e.r.i. berkata...

mungkin dieorang ingat "myspace"
a.k.a. ruang saya.
entah pape.

SATIRA + KACAU berkata...

bagus. tulis elok-elok. lepas tu kumpul dan jadikan buku. terbit.
kalau orang tak nak beli takper, janji puas dan syok.

Satira + Kacau

Denanz ... berkata...

tak semua org berdaya mengejar kepesatan kemajuan.

hegira berkata...

wah. dah jadi cikgu juna sekarang.

Rajuna berkata...

yosh-anda tepat!

kecik-ya benar.

phikool-cuba menyampaikan kebenaran mutlak.

xfazx-kawasan hitam penuh dengan makhlok keji bertaring dan berambut panjang.

lengcipan-aku tengok kat tagged banyak gamba awek dedah2.

huzai-hm...mari kita tunggu apa pula selepas ni.

danielle-tak mau. saya mahu pahlavi di iran.

sultan-waipai ada ekzos. aku dah tanya semalam.

hazirah-ya, jiwanya aku tak tau.

syorre-mintak dijauhkan simpang malaikat 44. ada gitu?

satira-hamboi. he he he

rambo-gua hanya berserah pada takdir. janji poket gua tak sunyi lagi sudah.

maksu-batu lesung ada?

sukabebel-mesti dorang ada gamba dedah tetek kan? ha ha ha

keri-mungkin..segalanya mungkin.

denanz-perlu mesyukuri nikmat yang diberi.

hegira-weh bukanlah. aku jadi tukang sebat penjara.

ka-ii berkata...

ko jadi cikgu ke bai?