Selasa, 9 Februari 2010

Bocah-bocah punk Tanjong Malim

Sepanjang aku berada di Tanjung Malim. Aku sempat merasai hujung minggu di sini sebanyak 3 kali. Itu memang teruk. Aku tak pernah pantau keadaan anak-anak muda di sini. Aktivitinya. Gayanya. Rupa wajahnya.


Minggu lepas. Sewaktu aku melewati pusat karaoke. Aku dapat lihat. Rupa-rupanya tempat ini merupakan pusat berkumpulnya remaja di hujung minggu. Kesian. Nak ke Kuala Lumpur mahal. RM7 naik bas atau komuter. Dah tak nak simpan duit belanja sekolah siapa suruh? Dulu aku sanggup berlapar nak simpan duit buat tambang bas ke bandar. Lepak bandar baru cool. Ramai budak yang ada jaket studded. Perca punk ditampal bersepah-sepah di seluar. Ada tindik. Main muzik sampai taukey studio mengamuk. Operasi pembahagian newsletter. Aksi terus di depan Mac Donald's. Ok, ini Batu Pahat punya cerita dulu-dulu.


Tapi.



Jangan ingat di pekan Tanjong Malim tiada punk. Jaket kulit bro.... Pakai snow cap tu bai.....(macam stail budak-budak sekarang bercakap). Pukul 3 petang tu. Kau ingat calang-calang orang ke nak pakai jakat kulit bertatah paku-paku kecil dengan kasut but Dr. Martin setinggi betis? Berkaca mata hitam duduk di lantai memerhatikan orang lalu-lalang di depan pusat karaoke. Sesekali membelek motor RXZ mereka. Membunuh masa sementara menunggu giliran bilik karaoke kosong barangkali.



Mungkin juga, punk di Tanjong Malim meraikan hujung minggu mereka dengan lagu Sting; Ku Sapu Air Mata Perpisahan.

5 ulasan:

Huzai Mansor berkata...

salah. pangrokes tg. malim lebih sukakan lagu memori sekuntum rindu - spoon. Ini sapek yg ckp. Hahaha

blackpurple @ jowopinter berkata...

BP pun ada McD rupanya. hahaha!

Rembo berkata...

punk pada pakaian?

faqhrule berkata...

hahaha. tapi lagi best kalau diorang nyanyi lagu pak long- selagi ada rindu.

iyan berkata...

cilake...
knp gua tak pernah terserempak punk spek mata tanjong malim?
err...pusat karoke TM kat mn?
gua xpenah tahu ade pst karoke kat TM..