Sabtu, 15 Mei 2010

Jalan sehala

Undur balik dua atau tahun yang lepas.

Tahun dimana memang aku memilih untuk hidup tak berarah. Orang dah habis study aku masih rileks layan satu subjek untuk tahun tambahan aku di kampus. Aku tak sedih. Malah gembira kerana banyak masa untuk Kuala Lumpur. Merayau. Gig setiap minggu. Lepak di kelab-kelab jazz dengan senior kampus. Beli sayur murah di Mid Valley. Mulut tak pernah berhenti tersenyum walaupun kandas satu semester!


Jadi,


Aku agak sibuk pada hari itu. Tolong seorang kawan yang menganjurkan satu persembahan pentas untuk band-band. Kononnya. Aku bertindak sebagai pengurus pentas. Ke hulu ke hilir ber-walkie talkie. Cari band yang bersepah untuk bersedia dengan giliran mereka. Memastikan band yang ada di atas pentas tidak menggunakan masa yang lebih untuk persembahan mereka. Ini pengalaman pertama aku. Jadi, sedikit kehuru-haraan berlaku di situ. Biasalah. Dimaki abang-abang rock kapak yang berambut panjang menggerbang kerana tak puas hati sebab ada band main dah lebih masa. Aku buat pekak telinga. Memang silap aku. Tak perasan.


Aku ingat lagi. Pada hari itu aku berpakaian seperti selalunya. Selekeh. Seluar separas betis yang terlondeh dek kerana tak bertali pinggang. Sikit-sikit tarik seluar. Dipadan dengan hoddie sweater lusuh yang koyak-koyak yang dihiasi dua tiga badges. Rambut tak berminyak. Muka tak cukup tidur. Berselipar jepun. Itu wajib, okay?



Aku dengar suara memanggil aku di tengah hiruk pikuk orang ramai. Aku toleh belakang. Zura. Kawan lama aku sewaktu lepas SPM. Budak perempuan sekolah perempuan yang kemaruk dengan kultur skinhead. Aku menyambut salamnya. Sempat dia perkenalkan kawan-kawannya. Semuanya cantik-cantik. Ye lah. Budak Uitm. Sesekali keluar kampus. Mesti nak tunjuk belang. Lainlah budak UM. Dah jemu berbelang!





"Memang selalu pakai gini ke atau kau pakai macam gini sebab event ni?"



Dan soalan ini menyebabkan aku tunduk ke bumi. Memandang diri sendiri dari bawah hingga ke atas.


Sedih jugak lah... tapi sikit je. Macam lah teruk sangat aku pakai. Kenapa? Nampak macam budak-budak setinggan Kampung Abdullah Hukum eh?



***

Ah. Kalau fikir-fikir balik. Buat apa gua nak hirau cakap orang. Gua lapar ada orang peduli? Gua senang pun ada yang peduli? Pergilah mampus. Dulu, pernah gua minat dengan seorang gadis JB. Hanya kerana dia seorang perokok dan gua tak merokok. Itu pun menjadi isu. Banyak cakap-cakap belakang. Kerana tak tahan dengan cakap-cakap belakang gua buat tak tau dengan budak perempuan tu. Last-last gua lonely rabak. Fun-tart.


Cakap-cakap belakang nilah yang selalu melemahkan semangat gua dalam apa hal sekalipun. Buat gua panas dan menyirap lantas give up. Pelancau sial. Sampai hari ni, gua dapat sampai telinga ramai yang cakap bukan-bukan pasal diri gua sekarang. Terutamanya budak-budak kampung gua. Depan senyum belakang lu macam-macam. Masih tak berubah.


Terima kasih dan gua langsung tak peduli. Ini hidup gua. Gua yang tentukan. Tetapkan matlamat. Gua tak toleh kanan kiri lagi. Lu pergi jalan dengan kehidupan lu, bangsat.


3 ulasan:

faqhrule berkata...

orang takkan berhenti bercakap, kita buat hal kita jangan ambil peduli kata kata orang

indah-chan berkata...

Just remember what Kurosagi Ichigo said;

“As long as we’re alive, there are going to be times when we don’t agree with others, but you have to decide how you will let that affect your life”…

thehe!!

cimon berkata...

dgr ckp mak lg bagus...

nanti mak masak sedap2 bile balik kg!

hehehe (^v^)