Isnin, 17 Mei 2010

Salah Lorong

Aku jarang menghadirkan diri ke majlis perkahwinan. Melainkan dipaksa oleh mak. Atau dipaksa kawan. Wan menelefon aku bersungguh-sungguh mengharapkan kehadiran aku di hari bahagianya. Sebagai seorang rakan yang mementingkan tali persahabatan, adalah tidak wajar aku menghampakan harapannya. Setelah hampir enam atau tujuh tahun tidak berjumpa.


Aku bangun lewat hari itu. Macam biasa. Bangun lewat dan melengah-lengahkan mandi. Itu memang tabiat hari Sabtu dan Ahad aku. Menyedari hari mula menganjak ke petang aku jadi kelam kabut. Mandi, bersiap dan solat zohor. Tak perlu jamah masakan mak. Kejap lagi aku nak membedal nasi minyak. Jadi aku tak pedulikan mak dan masakannya di dapur. Aku hidupkan Honda Wave merah ber-rim aloi hitam. Panaskan sebentar sebelum aku perah pendikitnya. Meluru terus ke rumah Wan.


Untuk tidak menghampakan Wan, aku tunggu saat dia diarak dengan paluan kompang bersama isterinya. Aku tunggu sehingga acara selesai untuk berjumpa dengan Wan yang sememangnya sempat melambai kepada aku ketika dia sedang diarak.


Aku mendekati Wan ketika sedang dia menikmati makan berdamai/beradap (aku tak tau lah nak menyebut). Aku tepuk bahunya dan dia menangkap tangan aku dengan tangan kirinya. "Tunggu kejap, beb." Aku akur.


Dia mencuci tangan. Begitu juga isterinya. Lantas Wan memaut aku ke tepi untuk mendapatkan sudut paling selesa untuk bersembang ringkas.


"Kenalkan Yang, ini lah kawan Abang masa sekolah dulu..."


Aku hanya memberikan senyum dan mengatakan hai kepada sang isteri.


"Walaupun macam ni Yang, dia ni cikgu tau."




Haram.



Aku terpakai baju tengkorak berkepak lengkap dengan kapak double-sided ke kenduri kahwin!


Balik rumah kena leter dengan mak. Tak tau adat, katanya.






5 ulasan:

faqhrule berkata...

hahaha bukan hari tu ko tak pergi gotong royong perdana ke?

Black berkata...

TER-pakai eh?

Jadah ko la Jaafar Onn..

cimon berkata...

mcm harem lu nie...

wei, kitorg g majlis tunang tempe pun pakai skema2 tau...si pijan yg suruh..

adeyy...ko nie...buat malu bdk vista jek!

heheh (^v^)

Airinar anastasia berkata...

blog aku dh pindah rumah
sibungadaisy.blogspot.com

p/s: baru nampak pomp sket nama blog kan haha

tasekM berkata...

banyak la ko punya TERpakai...


:)



.