Rabu, 21 November 2012

Pengutus Keji

Bagi manusia bekerja. Kesempatan untuk membaca adakalanya terhad. Waktu kerja yang panjang, beban kerja yang berat menyebabkan diantara kita yang sukar meluaskan pengetahuan dan minda. Apa yang terkumpul dari zaman sekolah-yang diperolehi dari buku teks, disampul elok-elok dalam minda. Dipegang dengan betul-betul rapi. Agar tidak berciciran.

Malang sekali, manusia yang begini gagal mencabar minda. Lebih teruk lagi, mereka enggan membuat pembaharuan dan engggan berubah. Jadilah mereka golongan yang kental dan perpendirian teguh dengan prinsip lapuk.

Oleh yang demikian, aku merasakan untuk mengatakan sikap malas membaca itu hadir semulajadi dari dalam masyarakat kita itu adalah kurang tepat. Mungkin, tetapi perlu dilihat pada sudut-sudut yang berbeza. Apabila penat bekerja, balik rumah dah tentulah kau terkangkang tidur. Esok pagi-pagi kau dah bangun jadi hamba abdi kuli batak sampai urat kau bersimpul-simpul.


Walaubagaimanapun, sifat inkuiri atau ingin tahu masih menebal dalam masyarakat. Namun, aku sedar. Ada diantara kita yang tak punya masa untuk mengkaji dan mengimbangi apa yang kita baca sehari-hari. Kita amat terdedah dengan media arus perdana. Mudah dicapai dek tangan dan mudah diakses bagi dalam bentuk audio visual.

Orang kita memang mudah percaya dan mempunyai minat terutama hal-hal sensasi yang diperbesarkan di akhbar mahupun di layar televisyen. Artis itu begini begitu, anak Pak Seman ikut orang Lombok, Pelacur kelas atasan berpendapatan tinggi, GRO tanah besar China ditahan dan macam-macam lagi. Hal-hal begini memang menarik. Kena pulak si penulis tambah tokok garam dan ajinomoto dalam penulisan. Memang terbaik. Mungkin juga ini adalah faktor yang boleh digunapakai untuk menarik minat masyarakat untuk terus membaca. Bila dah tajuk power, mestilah brader-brader ni beli. Letak pulak tajuk panas muka depan.

Hari ini kalau kita tengok setiap akhbar ada identiti mereka tersendiri. Stail penulisan, susun atur grafik dan lain-lain lagi. Baguslah. Tidak menjemu. Lagi banyak variasi produksi, lagi banyak pilihan boleh rakyat buat dengan citarasa masing-masing. Mana yang suka kisah seksual sensasi, mungkin boleh pilih akhbar A, mana yang suka bercerita tentang aspirasi kepimpinan mungkin boleh pilih akhbar B. Manakala yang suka akhbar yang melaporkan peristiwa setempat boleh pilih akhbar C.

Kita faham, wartawan-wartawan ni cari rezeki. Niat pun nak cari rezeki yang halal. Nak bantu mak bapak kat kampung. Nak bagi anak bini makan pakai. Nak bayar duit ansuran Myvi. Nak beli motosikal motard. Nak beli basikal Giant. Tapi tolonglah insafi diri. Kalau tulisan-tulisan kamu penuh dengan fitnah kamu fikir kamu akan senang dalam hidup apabila kamu menggunakan hasil dari tulisan fitnah kamu dalam akhbar-akhbar kamu?

Kalau dulu boleh aku layan baca sebiji-sebiji. Tapi sekarang bila buka je akhbar kepala terus berdenyut. Boleh. Tak kisah kamu nak menceritakan penyelewangan mana-mana individu. Tapi aku tak nampak langsung individu yang dikatakan menyeleweng itu diberikan peluang untuk membela diri di dalam media yang kamu gunakan. Berita televisyen pun sama. Hari-hari asyik sembang pasal salah orang itu ini. Tapi orang yang dipersalahkan langsung tak ada "chance" nak bela diri di tempat yang sama.

Apa lagi yang tinggal dalam ruang media setempat?

Ini semua benda-benda kelakar yang semakin hari semakin muak untuk dicerna. Sememangnya aku dah lama tak tercongok dengan niat yang tulus dan ikhlas mengadap apa-apa berita  setiap kali mereka terpacul di waktu perdana.

Hari ini aku lihat apa-apa saja media arus perdana tak ubah seperti usaha doktrinisasi yang disuntik perlahan-lahan ke dalam minda dan hati manusia.

Tiada ulasan: