Sabtu, 17 Julai 2010

Minyak angin mojarab

Aku bukan jenis banyak cakap. Kalau tak kena geng. Aku jadi pendiam. Lebih banyak sengih. Kalau dengar sesuatu yang orang lain anggap menarik (tetapi tidak bagi aku) aku hanya akan kata, "pergh!". Hinggalah geng-geng guru di sebuah sekolah pedalaman Batu Pahat menyindir aku. "Kau tak cakap pergh, pulak hari ni?"


Kepala bapak kau lah.


Aku lebih suka senyum. Dan berkata apa yang penting sahaja. Malas sangat nak borak-borak dengan orang yang baru aku kenal. Tapi orang-orang inilah selalunya akan tanya aku. Contoh orang-orang berkenaan adalah penjaga kedai fotostat, penggunting rambut, penjaga kaunter kampus, tukang urut di kampung dan sebagainya.


"Umur berapa?"


"Ish. Yeke? Kau nampak muda lah."


"Kau nampak macam budak-budak lah."


"Baru lepas SPM kan? Sekarang buat apa?"


Aku hanya senyum je. Takdelah aku cakap teknik-teknik penjagaan wajah supaya nampak awet muda. Mungkin raut wajah aku macam budak-budak. Tapi hakikatnya siapa yang tahu. Aku cukup terasa diri ini sudah dimamah usia bila badan dah tak selasak dulu.


Buat aktiviti lasak sikit. Mula sakit-sakit. Buat senaman-senaman sikit. Mula sengal-sengal. Baru-baru ni aku menggandakan aktiviti berbasikal yang dah lama aku tinggalkan. Hasilnya, badan aku sakit-sakit. Sendawa banyak kali. Banyak angin. Bila dah kena macam gini mulalah mengeluh.


Semalam baru aku pergi berurut kat rumah Pak Long. Kalau diingat-ingat lebih 8 bulan aku tak datang rumah Pak Long. Dia selalu pesan. Kot tak sedap badan moh le datang rumah Pak Long buat apa yang patut. Jadi, semalam berair mata aku. Gara-gara banyak sangat urat yang lari tune!


Memang terasa sangat perbezaan masa muda-muda dengan sekarang. Yelah masa banyak dihabiskan dengan duduk. Mengadap buku, kerja-kerja yang tak habis-habis. Tak ada masa nak bersenam. Sekali bersenam, hah. Tu dia! Badan sakit-sakit. Aku ingat aku kena susun balik jadual kehidupan aku supaya ada masa untuk riadah dan kerja. Seimbang. Badan sihat. Minda pun cerdas.


Takat naikkan harga gula belum tentu dapat jamin peningkatan tahap kesihatan rakyat. Lebih elok baiki servis kemudahan kesihatan dan kurangkan kos rawatan di hospital!

3 ulasan:

yoshz berkata...

Marilah kita merasionalisasikan harga minyak dlm usaha membasmi kencing manis

Rahimin Idris berkata...

perghhh..

cimon berkata...

gua sokong cadangan lu di perenggan yg akhir tuh!

perghh...!!

heheh (^v^)