Ahad, 27 Februari 2011

Embah Mu Badot

Keh Keh Keh

Gua rasa banyak sangat benda yang gua tak 'in' gua buat. Bukan apa. Sebab terpaksa. Gua Justify Fulllayankan aje.


Kadang-kadang kalau fikir-fikir balik. Masyarakat kita ni banyak sangat buat benda mengarut yang pada satu tahap dah jadi satu amalan ritual wajib yang pada hemah gua satu sen haram pun tak meninggalkan apa-apa kesan kepada pembentukan jiwa orang. Ini akan terjadi apabila sesuatu itu dilakukan dengan niat kepentingan peribadi. Gua tak nak listkan apa benda tapi bagi yang membaca gua cuma ingin lu orang refleks balik dan ingat-ingat apa benda yang paling mengarut dalam hidup lu orang yang terpaksa lu orang buat hari-hari dan benda itu langsung tak ada manfaat pada diri lu dan pada masa yang sama hanya memberi manfaat pada sesetengah kelompok.


Lancau.


Mungkin itu salah satu carutan yang sering terpacul di hati gua walaupun di bibir terukir senyuman manis umpama madu dari lebah liar hutan simpan.

Kalau tak kerana mengenangkan orang-orang yang aku sayang entah apa yang gua akan buat. Mungkin gua tak memakai tali leher. Mungkin gua berada dalam intoksikasi kemabukan alkoholik. Mungkin masih tersangkut di ibu kota meneruskan kehidupan yang gua suka.


Tapi orang-orang yang aku sayang inilah menyebabkan aku berfikir panjang kerana hidup ini bukan untuk aku seorang. Hidup adalah sebuah perkongsian sebenarnya. Mana mungkin kita hidup sendirian. Dalam pada masa yang sama kita sendiri keciciran dalam membawa diri dek kerana memikirkan kepuasan orang lain.


Bagi gua orang yang gua sayang tidak pernah memaksa diri gua untuk memuaskan mereka.


Dalam institusi pekerjaan misalnya. Terdapat hierarki. Manusia paling atas sekali biasanya mempunyai kehendak yang mengarut-ngarut. Perkara ini aku masih kaji kenapa sesetengah orang suka melakukan perkara-perkara mengarut yang menyusahkan orang lain untuk kepuasan peribadi. Orang-orang beginilah yang menyebabkan segala macam pemikiran negatif yang telah gua rantai terlepas semula dan dihiasi dengan carutan-carutan indah semekar bunga di taman.


Banyak lagi yang gua tak faham dalam dunia ini dan gua akur banyak lagi gua perlu belajar untuk membawa diri gua dalam keadaan yang penuh steady. Pada hari ini gua masih lagi membuat kajian terperinci dan secara saintifik melalui pembacaan ilmiah dari laman-laman web mahupun buku-buku dan thesis. Namun gua masih belum jumpa.


Atas alasan apa 'orang perempuan paling atas' dalam organisasi gua yang berumur 55 tahun itu;



Bercelak biru diatas alis yang dicukur halus.



Dan gua sangat geli dengan perkara ini. Jijik dan sangat keji. Macam babi.


3 ulasan:

cimon berkata...

mentang2 arr boss gua betina...lu perli gua ke mat?

hampeh!!

hahaha (^v^)

Wan Dmax berkata...

Aku sunguh kagum dengan ulasanmu,adakah engkau penulis yang menelan "penadol seperti gula-gula coklat ,sebanyak 17'biji sehari? sunguh puiiitis ungkapan jiwamu,
sunguh aku kagum...

Rajuna berkata...

CIMON-hahaha nasip la.

wan dmax-aku lalok sebenarnya haha