Jumaat, 11 November 2011

Anak Muda Kelas Ketiga

Lu kerja. Cari duit. Beli nasi. Lauk kari. Isi minyak motor. Cukup bulan lu orang sangap. Ini biasa, orang muda. Untuk orang muda macam lu, gua dan yang senasib dengan kita. Ini biasa. Lu steady one corner, sudah.

Akhir bulan lu cucuk mesin ATM lu tengok duit ada sikit bertambah. Boleh lu teruskan hidup lu orang. Macam biasa. Beli nasi. Lauk kari. Isi minyak motor. Belum sampai tengah bulan lu orang dah sangkak.

Ini biasa. Kita. Anak muda kelas ketiga. Orang akan cakap kita golongan perengus. Busuk. Hidup sekadar nak beli beras. Tak ada vision. Gua bangga dengan gelaran ini. Gelaran yang penuh erti. Bagi anak muda yang penuh perasaan berontak. Ia memberi gua satu semangat. Pernah ada member gua bilang dengan mak dia. Kemudian mak dia bilang sama mak gua pulak. Seorang mak yang ada anak kerja makan gaji.

"Kerja makan gaji tak ada pemikiran yang luas. Anak kami tak suka kerja macam tu."

Lancau.

Last sekali anak dia kerja makan gaji. F and You.

Brader.

Kita tak ada tanah berelung-relung. Kita tak ada kompeni. Kita juga bukan anak kontraktor kelas F yang melobi projek-projek kjaan. Kita tak pandu kenderaan mewah. Kita tak punya pakaian baru. Akaun kita jarang sekali dapat cecah tiga angka. Kita tak punya gajet terkini. Kita berpeluh-peluh. Cari kertas teruskan hidup. Kita dimaki, brader. Kita dihentak. Kita dihempuk. Kita letak belakang family kita. Kita jadi hamba brader. Untuk teruskan kehidupan. Lu steady brader. Kita sama.


Brader.

Gua paham perasaan lu orang. Biarpun kental. Kadang-kadang lu rasa loser. Yang mana tak ada pendidikan tinggi terus membanting tulang. Yang ada kelulusan pun apa kurangnya. Berhempas pulas membayar hutang. Kita dimaki. Kita dihina. Kita dicerca. Untuk secebis rezeki. Ini semua kehidupan brader. Gua faham brader. Kita semua punya cita. Nak hidup bahagia. Nak ada rumahtangga. Tapi inilah rintangan hidup kita brader. Kita mula dari zero brader. Kita kelas ketiga. Pelan-pelan kayuh. Banyakkan bersabar. Ini bukti ketampanan kita brader. Kita tak mau senang atas titik peluh orang tua. kita tak mau happy atas faedah penindasan. Kita tak mau enjoy ini life atas kesengsaraan orang.


Brader, ini jam......... duit sudah jadi susuk.



Bila satu hari nanti. Kebenaran mengatasi material. Lu jadi orang yang paling dihormati. Kecekalan lu. Ketabahan lu. Kekuatan lu mengharungi kehidupan penuh pancaroba akan menjadi semangat generasi seterusnya. Akan jadi panduan anak lu. Cucu lu. Cicit lu.


Kita bukan pecundang brader. Stay on track.

3 ulasan:

FAZ berkata...

Nak menyimpan duit untuk masa depan pon sekarang kena berhutang. celaka apa?!

cimon berkata...

sakit belakang nie kene tikam bro.

mentang2 arr gua nie multitasking.

huhu(T_T)

abdul hadi berkata...

naik sikit semangat bila dah baca benda ni bro! haha