Jumaat, 11 November 2011

Harapan Anak Muda

Wa tau ada orang tengok wa macam orang yang tak berguna. Walaupun wa dah kerja ada lagi yang pandang wa sebelah mata. Lagi-lagi mata orang tau. Eishhhh wa panas ah. Tapi wa tak berapa nak hairan pun. Wa buat apa wa punya suka ikut pertimbangan wa.

Wa sering baca ulasan orang-orang tua tentang anak muda yang hancus bersepai tak boleh diharap dengan macam-macam masalah.

Wa dengan ikhlasnya. Kadang-kadang menyampah dengan pendapat orang tua. Bikin panas dan pung pang pung pang dia kadang-kadang tak guna satu sen pergi mampos.

Lu tau apasal anak ini macam ini jam?

Ini semua lu orang punya pasal. Lu dum dam dum dam kat atas anak-anak muda di bawah yang tak punya apa-apa ni semakin tersepit. Tersepit macam mana lu tanya? Tersepit mahu hidup la bodoh.

Ini jam. Mau kerja susah. Ada sijil pun serupa tara sijil. Apa sebab wa cakap ini macam? Lu gaji takat SPM kata lah RM 800 sebulan. Tak ada hutang pejadah semua. Yang ada degree, gaji RM 1100. Sebab harga nak dapat sekeping kertas bermaruah tu mahal, dia punya gaji sudah kena potong bayar hutang belajar. Tinggal RM 800. Apa lancau semua ni?


Tu yang kat luar. Berapa ramai yang menderita tak ada kerja. Bukan tak nak kerja. Memang susah dapat kerja. Ada dapat kerja, kadang-kadang tu jauh dari tempat tinggal. Nak menyewa rumah nanti, tak makan nasi pulak. Nak berulang alik pulak, bukan lu orang tak tau. Nak kena bertambang pulak. Kalau motor tu boleh gerak dengan air liur cara jugak. Ini semua dilema orang muda. Yang dok atas pakai tali leher siang malam sampai bawak ke tidur mana tau masalah macam ni? Pala pak hang!


Wa boleh jamin brader. Satu hari nanti lu boleh jumpa peragut yang ada Ijazah Sarjana Muda Teknologi Maklumat dari IPTA kalau perkara ni berlarutan. Harapan wa, semoga ada perubahan. Maksud wa perubahan yang positif untuk kehidupan yang selesa. Lu orang tak payah sembang pasal mewah dulu la, bikin panas. Kasi selesa budak-budak muda ni. Baru yang lain boleh develope. Aduhai, wa hentak tengkok lu kang!! Ini makan pakai duit klinik sakit pening pun entah ke mana hala lu lagi nak sembang modal insan... Apa lu mengarut? Meh sini wa rodok perut lu?




Tiada ulasan: