Ahad, 18 Mac 2012

fannaz al-baroni

Soalan yang biasa gua dapat adalah seperti berikut;

1. Ni kereta apa Bang?
2. Dah lama Abang pakai kereta ni?
3. Boleh saya tengok dalam kereta abang?
4. Cikgu, hari ni cikgu tak bagi kerja ke?
5. Sihat?
6. Pekabo ko?
7. Pe cer, Juna?
8. Nego boh. Pm boh? Bare molek nim..
9. Mana ko beli barang ni? Ada lebih?
10. Ko dah pegi kantin belum?

Soalan ni gua akan jawab dengan tenang dan menjaga lenggok bahasa pada tahap piawaian yang paling sopan dan tidak melepasi garisan riak dan taqbur. Gua sedaya upaya mengambil jalan sederhana untuk menjawab persoalan demikian. Tapi bila orang tanya gua;

"Brader, bila nak makan 'nasi minyak'?
"Brader, bila nak makan 'nasi minyak'?
"Brader, bila nak makan 'nasi minyak'?

Gua macam nak tendang hidung orang yang tanya. Kalau dia tanya gua waktu gua tengah makan nasi minyak gua akan jawab,

"Lu buta ka pe? Dah lama tak kena tuam kat hidung ka pe? Binatang!"


Nak-nak pulak yang tanya gua tu kahwin pun pakai hembus. Memang gua menyirap! Semua orang sediakan duit hantaran pun orang bagi lagi nak berlagak. Pergi jahanam la lu. Tak payah sibuk-sibuk hal orang, binatang. Hidup gua, gua punya pasal apa gua mau bikin. Kalau lu nak melabur dalam perkahwinan gua dipersilakan. Gua tak ada hal. Balik-balik jumpa gua tanya soalan yang sama. Gua cukup stress hingga kadang-kadang timbul hasrat untuk membunuh secara kejam. Gua terpekik-pekik panas-panas pakai tali leher ada lu tau? Gua tak tidur malam nak siapkan kerja ada lu tolong? Tak ada kan? Kalau tak ada pegi mampus lah.


Kali ini gua nekad. Kalau gua jumpa budak ni tanya soalan yang sama gua tak teragak-agak humban jag air teh panas kat muka dia!

1 ulasan:

cimon berkata...

Gua pon panass jgak bro. Lebey2 lg lpas terrrambik daging lembu/kambing sampai membukit atas pinggan gua time kenduri kawen. Heheh(^_^)