Selasa, 17 November 2009

Aku tau dah terlambat, tapi aku punya suka la, binatang!

Siapa pun punya kesukaan.Kesukaan biasanya berkaitan dengan benda yang kita suka la kan cilaka? Haha (suka suki je panggil orang cilaka haha). Macam aku sendiri, ada beberapa benda yang aku suka tapi aku rasa aku dah terlambat sangat nak merealisasikan kesukaan aku. Mungkin ada diantara engkau yang akan bagi komen seperti,”cukup-cukuplah. Kamu dah tua.”


Tapi ya, aku tau. Sepatutnya aku kental berhadapan dengan kehidupan realiti aku. Okey, aku tak akan peduli dengan kutukan engkau dan engkau bebas nak mencarut marut kutuk aku yang bukan-bukan kat blog ni. Lantak kau.


First, aku nak ada band sendiri. Memang dah terlambat rasanya. Dengan profesyen aku yang perlu mendukung imej bersih, moralis, amat bertentangan dengan impian aku nak ada kugiran sendiri. Lagipun, aku bukan pandai sangat main instrumen ni. Main by ears je. Pastinya kugiran muzik-muzik yang pantas, berat atau tersengguk-sengguk macam metalcore musim-musim sekarang ni menjadi pilihan, aku tak peduli. Janji nafsu aku bermain muzik dapat dilunaskan. Tak kisah di posisi gendang atau vokal. Lain-lain aku tak reti main. Pernah ada orang offer main bass. Apa jadahnya? Satu haram chord aku tak tau. Sekadar nampak aku gentel-gentel bass tak bermakna aku pandai main bass. Kalau dah band ala-ala ganas imej pun mesti seiring. Ini namanya pakej. Baru band boleh ‘pergi’. Kalau dah jadi cikgu, macam mana nak ada imej yang ganas macam bersubang dengan rambut panjang kaler-kaler? Cih. Nanti budak-budak ikut, aku yang kena jawab. Lagipun, aku dah berusia kot nak start balik main muzik macam ni. Hmm..lupakan jelah nak main muzik hardcore/punk atau metal ni. Datang tengok gig sudah. Itupun kena hati-hati kot terserempak dengan anak murid.


Kedua. Aku nak main semula skateboard. Aku pernah main skateboard masa aku remaja-remaja dulu. Tu pun pinjam-pinjam orang punya. Teringin sangat nak main semula. Tapi tak ada kawan dah. Lagipun aku dah boroi dan susah nak ollie (lompat) lagi. Walaupun ada yang celupar kata aku ni nampak macam pondan, bapuk, lembut, pengkid, lesbian atau anak emak, aku sebenarnya cenderung kepada sukan lasak. Aku suka jugak dengan sukan basikal bmx stunt dengan flatland. Malang sekali aku masih tak ada geng main basikal mahupun tenaga pengajar. Apa aku boleh buat ialah tengok orang main kat competition atau youtube. Gila tak puas. Takpun aku main basikal nenek aku. Kehulu-kehilir tanpa arah tujuan. Sekali lagi, aku rasa aku dah tua nak main sukan yang macam ni. Takut retak tulang, tergeliat dan terseliuh. Pastinya, aku benci bola sepak! Kalau main aku selalu tak dapat bola.Memang cibai. Main dengan sportstar adalah perkara paling bangsat sekali dalam hidup aku. Macam orang gila rasanya lari-lari tengah padang tapi tak dapat bola.


Ketiga. Nak buat zine sendiri. Ini lagilah impossible. Mana ada masa? Aku ni pemalas. Lepas tu moody. Banyak pulak kerja lain kena buat. Tambah pulak emo. Nak buat zine punk kental jadi zine emo hardcore jiwang-jiwang pulak. Dah la tu. Kurang pulak orang buat zine sekarang. Band pulak sekarang malas nak jawab interview. Maklumlah terlalu banyak undangan persembahan hingga meleceh nak jawab soalan. Lagipun, penulisan aku teruk. Tak ikut tatabahasa pun. Tonggang langgang. Buat puisi pun hancur. Apatah lagi buat lirik. Banyak maki hamun je. Ok, tau. Aku tak ada nilai art.


Aku suka masak. Rasa macam nak bukak warung atau restoran sendiri. Tapi tak ada modal dan masa. Lagipun aku cepat letih. Penat sikit mula mencarut. Penat mencarut, aku tidur pulak. Bila mak aku beli ketuhar baru, aku excited. Macam-macam masakan aku nak try. Masalahnya aku akan frust bila masakan aku berupa hodoh dan tak sedap. Ini menyebabkan aku rasa nak hentak ketuhar dengan tukul besi dan lempar kuali ke kandang kucing. Kalau macam ni gaya, macam mana nak bukak warung? Kalau pelanggan komplen tak sedap, bimbang aku bunuh diorang pulak!



Hah, cukup la tu. Aku nak makan nasik. Doktor cakap makan kena ikut jadual. Kalau tak, nanti kena gastrik. urghh..

9 ulasan:

suezen berkata...

huuhu....aku suke impian yg no 3 tuh...muahahaha....bukak warung lah best..:)

Danielle_Corleone berkata...

buat zine? projek tertangguh.

Rahimin Idris berkata...

aku nama yang sesuai untuk kau nanti mungkia 'xzinax' zine kot. boleh xjunax?

FAZ berkata...

Dah jadi cikgu nanti lu boleh:

1.tubuhkan band metal bersama murid murid

2.main skate bersama murid murid

3.buat zine daripada karangan murid murid

4.tumpang dapur kantin bagi makan murid murid

entiti berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
entiti berkata...

tapi kan ko cakap nk jadi tok siak kampung.. !!!!
apakehalnyer????

faqhrule berkata...

hahha kita sama bab band dengan zine.
gua ada band dan gua pernah tulis newsletter contribute dalam zine orang sikit-sikit.

Rajuna berkata...

suezana-suka tapi kalau tak dapat direalisasikan apa maknanya? takde maknenyerr senahhhhhhh!!!

danielle-lu dah release buku. takkan nak layan zine? potostat. ketip pakai stapler lagi. jatuh la standard lu sebagai budayawan negara!

min-tak tak. aku bubuh XrahiminXrokstarX. hahahaha


xfazx-memang terbaik. tapi kalau anak murid gua haram maispes pun tak tau macam dulu2 apa cilaka aku nak buat dengan dorang?

tapi nombor cdgn no 4 memang best. food not bombs siak!


bajang-aku suke cakap siak tapi takde pulak aku nak jadi tok siak ape ke haram kau nihhh bajang? warghhh....


faqhrule-ben ko pemes aku ben jeming ape sampahnya aku nih? newsletter pun tak glemer. hampas!

Dewajiwa berkata...

boleh nie..pedulikan kata orang. pakai mask masa skate. buat zine tu jangan dulu. masak? boleh diketengahkan. keh keh keh