Rabu, 3 September 2008

Sekadar Fiksyen Tak Mungkin Merosakkan Pahala Puasa Kamu: "Turun, Aku Cakap?!"

Di Kedai Razak. Hari Sabtu. Sebelum Ramadhan.


Aku banting wang syiling 50 sen di atas lantai. Lagi seringgit nak cukup RM1.50 bagi senaskhah sebuah akhbar inggeris. Tertera harga minyak diturunkan di akhbar. Mengikut kadar semasa. Mungkin situasi semasa. Aku Cuma mengagak.


“Kalau anak jantan turunkan harga beras, sayur, lada hijau, tomato dan ayam bersih !!!” Spontan. Suara itu menerjah dari kotak suara aku. Keras. Garau. Ton rendah. Berterabur akhbar di udara. Menjadi khabar-khabar angin. Guruh berdentum. Petir sabung menyabung. Mood musik death metal 90’an California.


Semua orang di warung Mat Botak di sebelah Kedai Razak terkasima. Air tumpah. Kuah roti canai bersepah. Di sana ada yang muntah. Ada pula yang jalan berpapah.


Skuter Suzuki vs 125 dihidupkan. Membelah sejuk 8.15 pagi. Membawa aku pergi. Hingga tercicir demokrasi.


Di Kedai Razak. Hari-hari.


Orang memang malas nak layan aku. Helah nak baca suratkhabar dan majalah free lah tu.Cari modal sembang sambil selak-selak surat khabar dan majalah.

32 ulasan:

yoshz berkata...

sengkek tul. Ajak masuk MLM tak nak. sombong...

Danielle_Corleone berkata...

tercicr demokrasi apa yang tinggal?

dzul berkata...

hoh..warung Mat Botak di sebelah Kedai Razak takde surat khabar ke? Oh ye..kalau lepak situ kena beli roti canai sama teh tarik pulak..

Rahimin Idris berkata...

rajuna..rajuna. fikirkan la cadangan yoshz tu. mungkin rezeki kau kat MLM. tapi kalau tak berjaya sila salahkan dia. jangan salahkan aku.
selamat membaca. hidup membaca, hidup berilmu.

Rmywvs berkata...

bagi alamat rumah, meh aku pos surat khabar bagi. tak payah nak marah-marah kat kedai tu, tercekik orang kat situ.

hegira berkata...

haha. macam baling batu sembunyi tangan..

cimon berkata...

bace paper pon boleyy mara' ke?
pelik...pelik...hehe(^v^)

Sang Pencinta berkata...

ko ni mmg hiperbola..hahha

KARKADEWA berkata...

MLM..???
mmg bgus cadangan yoshz tu....
tapi ko pki modal die dlu...
da ade untung bru byar balik...
bole la beli surat khabar namblas bahase...

H berkata...

Semua orang di warung Mat Botak di sebelah Kedai Razak terkasima. Air tumpah. Kuah roti canai bersepah. Di sana ada yang muntah. Ada pula yang jalan berpapah.

gile la ko ni juna.
tu dah macam resakse tu.
hebat penangan ko ni.
kagum aku...
kagum...

azie berkata...

wah! bang juna memang hebat berdrama:)

areleaf berkata...

skali lg aku gagal utk hayati post bang rajuna..sigh..

Huzai Mansor berkata...

??

mendalam sangat.

hapekebendenye???

poyotito berkata...

boleh tahan juga imaginasi lu bulan posa ni

S.YanaZ berkata...

Wehhh...
dah alang2 berblog buka paper online laa, beb!



*psttt...psttt...MLM Yoshz tuh lu pcaya ke, Juna ooi!*

apek terror berkata...

gua dh agak....boleh teka taktik keji nie...

Suka Bebel berkata...

dah muak ditabur janji manis dan retorik harian pemerintah.yang susah, kita rakyat.slamat puasa juna

t i u n g berkata...

haha.. sempoi..

tasekM berkata...

ada org kata, perempuan macam surat khabar... tak patut sungguh...

Wardrobe kita berkata...

yoshz tu dok ajak2 ayam jea join MLM dia..org yg btl2 nk join ni x de pulak dia nk ajak..

juna, hbt btl la ko ni..

AL-BIMA SAKTI berkata...

tercicir demokrasi
yg tinggal nasi basi
reput gigi tinggal gusi
hilang darah pucat lesi
gadai meja tinggal krusi

Rajuna berkata...

yosh-modal pat posen boleh?

daniel-mesti la tertinggal inti tanpa roti


dzul-takbley kacau daun bisnes. bisnes kena ada strategi. faham dzul?

rahimin-hm betul gak. aku ada modal patposen. bila boley gerak?


cempaka-peh.terharu.terasa seperti anak ikan!

art-betul. seperti golek2 di atas cadar.

cimon-aku baca dengan emosi


tempe-bola apa? tetek? ngagagaga!

dewa-ala yosh.saje je nak cari downline tu. lepas tu dibiar je aku terkapapar kelemasan dan kerinduan

cikenit-ko bagi aku mikrofon kita tengok gerun tak gerun. bagi satu lagu spoon kita tengok?!


azie-agak2 rashid sibir baca blog aku tak? aku dengar dia orang batu pahat

areleaf-tau sinikal? cynical? tau? tanya cek syed.

huzai-ko ni. dengar sawtooth grin faham pulak. adesss!


poyo-gua takbley imajinasi pompuan nanti naik syahwati gua!


s.yanaz-surat kabo is tangible! betul ke ni aku eja hahaha


apek-lu ni bijak.semua budak parit raja bijak2. gua tau.


bebel-appa maw bwat hikooot je la yerk Bebel...

tiong-murtabak satoo!

tasik-ape plak kak, pompuan macam langsir la. kene tiup terus terbang. napsu ada 99. betul ke? huiiihh..semangat hari raya!


qaseh-peh. yeke? kalau aku jadi suami orang lagi hebat..ada sapa2 nak hidup berpoligami dengan aku? ngagagaga


albima-ada kerusi jadi kuli. haiwan tunggangan si kutuk Berisi!

::.. a t i q a h ..:: berkata...

Ntahnye..baca online sudah. Ke ada awek cun yang jaga kedai. Agagagaga.

l.i.f.e berkata...

hah bang juna! aku pengunjung yang ke 7585 ke blog kamu ni. esok pegi beli nombor ok :))

mana tau kena

*ini cadangan yg tidak masuk akal sahaja*

Pipiyapong Abdillah Hamzah berkata...

sebelum blah, karate laa dulu suratkhabar tu..!! itu pun nak kena ajar ke??

Yana Ismail berkata...

Bang Juna,

huhuhu..at least nak la jgak baca kan, drpd tak lgsg;p

FAZ berkata...

sbgi suri rumah sepenuh anda hanya perlu bergosip dgn jiran utk berita2 terkini....faham?
awwwwww~

Lily Abdullah berkata...

ooo..kak lily juga mau belajar karate surat khabar macam yang PP ajar tuh...woha!

.farah. berkata...

bang juna orang johor kah?

Rajuna berkata...

xfazx-ko tau puasa tak? hish!

atiqah-tak pegang dan tak bau apa barang atiqah?

life-puasa2 cenggini ko suruh aku beli nombor ekor? peh!

pipi-peh, aku dah lama rasa nak berguru dengan ko. pakar karate kan?


liyana-pandai liyana ni. makan examo ke dulu2? hi hi hi


waterlily-hah, elok sangat le tu. moh kita berguru dengan PP


Farah-kalau ikutkan, aku berdarah belanda+jawa. bukan melayu tulen.atuk dan nenek aku dipinjam penjajah dibawa ke sini. jadikla aku orang johor.ha ha

H berkata...

adui la.
lagu spoon pebarang juna oi...?
lagu new boys la.
baru la bleh layan sengau.
ooops!
:p

ka-ii berkata...

ak baca malaysiakini je. paper gn tv tu bole blah. xle caye da.