Selasa, 14 September 2010

Lebar (bukan berkaitan dengan keluasan)

Sehingga raya ke lima, aku hanya beraya sebuah rumah. Itupun dalam ketidak sengajaan. Rumah kedua-dua belah nenek pun aku tak pergi, hehehe. Entah kenapa aku tak ada mood nak suka-suka beriya-iya di hari raya tahun ni. Tapi aku tengok adik aku orang yang paling meriah walaupun hanya ada dua t-shirt baru yang murah sahaja. Bab berjalan memang tak ingat. Kasut Onitsuka Tiger yang aku sayang-sayang tu pun dia gasak lanyak pergi air terjun. Haram. Lain pulak dengan aku. Duduk kat rumah je. Terbaring lesu. Tidur atas tikar bambu. Sejuk....


Boring bertambah-tambah bila banyak kedai untuk mengeteh yang masih tutup. Itu belum dikira gedung-gedung pakaian terpakai yang tak tau lah bila nak bukaknya. Ada tak ada aku duduk di rumah diam-diam sambil memakai seluar jeans yang aku baru beli. Aku pakai berhari-hari tak basuh sejak raya kedua. Tadi baru basuh. Saja nak hiburkan hati. Itu sahaja yang aku mampu beli untuk tahun ni. Okeylah tu. Layan saja.


Bezanya tahun ni aku ada teman. Itupun aku belum sempat nak beraya ke rumahnya. Aku ni pemalu. Tak pernah lagi aku beraya rumah gadis sorang-sorang. Elak aku pitam je la bila kena soal siasat. Pertama kali dalam kehidupan aku ada buah hati yang hantar munjung (bertukar-tukar ketupat, lodeh, sambal goreng dan lain-lain lagi) di rumah. Terharu jugak. Nampak tanda-tanda keseriusan kami dalam perhubungan. Ewah. Aku ni raya-raya pun nak bukak cerita emo.


Dalam pada tu, bila aku jenguk FB aku tengok ramai yang berasak-asak memuatnaik gambar raya. Dapatlah aku jenguk wajah-wajah kawan-kawan yang pernah rapat dengan aku dengan pakaian baru dan keluarga baru. Mana yang dah ada cahaya mata tu masing-masing tayang kecomelan anak masing-masing. Diorang dah tak datang beraya rumah aku sekarang ni. Sibuk dengan keluarga dan anak masing-masing. Jadi tahun ni memang tak ada kawan yang nak beraya rumah aku setakat ni.


Apapun yang paling seronok setakat ini adalah membedal biskut keju dan kerepek emping sambil melayan drama Bas Raya. Cerita tak kelakar pun boleh sedap kalau kena apa yang dikunyah dalam mulut!

2 ulasan:

FarhanaLicious berkata...

bas raya, apa motif dia keluar kan cerita mcm tu pun aku xtau. bosan.

cimon berkata...

perghh...

dlm hati ade taman skrg ek!

ape malu2...g je rumah dia...kata Hari Raya kan? hehehe (^v^)

kalo segan...bwk skali anak2 sepupu ko buat teman...buat cover2