Ahad, 18 Julai 2010

Bising



Semalam ada acara muzik orang-orang muda di Batu Pahat terletak di The Wall. Kira macam studio shop space lah. Mungkin boleh disamakan dengan Haq punya kat Kl nu... Aku sebenarnya bukan dah sihat sangat dari demam dan sakit-sakit badan. Tapi aku layankan jugak. Sebab boring sangat. Duduk kat kampung dah dekat dua bulan. Tak buat apa-apa dan tak ada aktiviti seronok-seronok. Lama tak tengok orang perangai pelik-pelik. Disebabkan takdela jauh sangat aku naik motor Kriss je. Yang macam haramnya. Aku siap nak kena langgar lori kat depan venue dek kerana mata mencari venue yang agak tersorok itu. Hmmm...buat muka tak tau walaupun ramai mata yang memandang!


Aku bukan ada geng sangat kat Batu Pahat ni. Patutnya kat tempat sendiri la ramai geng. Mungkin disebabkan kawasan tempat tinggal aku terceruk di kampung, tak ramai yang aku kenal lagi-lagi batch-batch sekarang-sekarang ni. Jauh lebih adik-adik. Manalah nak kawan dengan orang tua macam aku ni. Dah lah pemalu. Tak pandai berbual. Lain sekali kalau kat Kuala Lumpur. Ramai kawan. Asik bergurau senda. Gelak-gelak. Menyakat tak sudah-sudah. Kadang-kadang lebih banyak bual-bual dari tengok kugiran. Haishh...time ni la aku teringat kawan-kawan ILS. Apa kabar agaknya?


Aku datang sorang-sorang. Aku rasa sangat skima. Tak tau kenapa. Mungkin sebab rambut aku tak rebonding dan tak pakai skinny jeans. Mungkin juga sebab baju aku tak kaler-kaler macam budak hardcore sekarang-sekarang ni. Layankan aje. Gig mula lambat. Aku dah naik boring. Nasib ada jual zine. Sempat aku belek-belek zine. Kenapa budak sekarang malas buat zine? Asik nak berjoget zapin hardcore je taunya. Macam mana minda nak berkembang? Balik dari gig habis gitu aje. Tak ada pengajaran diambil. Ceh. Apa pun ni bukan gig hardcore punk total. Campur-campur. Metal ada. Pop gesek kasut pun ada. Layan.


Aku berdiri tercegat sorang-sorang. Band first memang rock kangkang. Tak silap aku pernah tengok band ni. Sama ada kat UM atau kat video Lan budak rock rumah aku tu. 6 Jahanam tapi 5 orang. Macam biasa la. Lepas tu band screamo ala Eropah. Macam trend-trend kat KL tak lama dulu. Semua nak jadi Kias Fansuri. Semua nak jadi Daighila. Atau paling koman pun nak jadi Orbit Cinta Benjamin. Tapi tak apa lah. Kau punya suka. Tapi aku dah lama perhatikan. Gitaris dia lain macam sikit. Boleh dia sondol stack amp dengan gitar dia. Gila kau. Organiser mesti cemas. Ha ha ha.


Macam biasa lepas tu metalcore. Metalcore dan metalcore. Layan. Kadang-kadang best jugak. Tapi kalau dah banyak-banyak jemu lah pulak. Ada juga grunge. Tah. Aku keluar minum. Borak dengan Fadil. Banyak aku tak tengok. Tapi band-band yang ada dalam list tour kali ni banyak yang outstanding. Ada identiti sendiri. Wyken Dilirium misalnya. Kadang-kadang tengok dah macam Meshuggah pun ada. Tapi paling dekat macam..aduh lupa lah.


Dalam-dalam heavy. Ada jugak yang nak main ala britpop. Radio Antic ke apa ntah nama band ni. "Hari ni kami Greenday sikit sebab tiga orang," kata bassist. Bapak perasan. "Eh, kau tak nak joget-joget sikit ke apa ke? Tak nak eh? Tak nak tak pe ah.." terus main dan main buat tak tau. Budak-budak lain duduk bersila kat lantai. "Ha, macam ni lah aku nak. Aku harap engkau teruskan lah eh, hehehe.." selamba menyindir. Aku memang tak boleh blah dari awal lagi. Tengok muka pun dah kelakar. Paling tak tahan bila vokalis/gitaris terus sama-sama duduk bersila sambil main. "Engkau pun nak bersila jugak?!!" Kata si bassist. Layan! Ha ha ha..Sempoi! Suara pun sedap. Ok..go!


Lepas Predicate Not Define main satu lagu aku chow. Masa nak turun tangga ada budak tegur aku, "Nak balik ke brader? Rileks la. Ada dua band lagi! Esok nak pergi sekolah ke?"


Sekolah?

Sekolah?

Sekolah kau cakap?

Kau ingat aku budak sekolah?!!!!

7 ulasan:

Brader Black berkata...

Adik ni sekolah darjah berapa ni?
Mak x marah ke adik datang tempat camni?

cimon berkata...

perasann mude siak!!

wuekk!!

hahaha (^v^)

faqhrule berkata...

band pic 1st tu avalon whisper ke?

Rajuna berkata...

suparjo-adik darjah 16!

cimon-kenyataan kot. ha ha ha

faqrule-bukan. regime.

Airinar anastasia berkata...

rajuna tapa..ni blog baru gua..ada brani nak komen??sile la..blog gua dh ayu skang..tak emo2 lagik dh..haha

haxim berkata...

juna band yg ko ckp main ala2 Kias Fansuri tue band pe?Urughai eh?

shithead berkata...

bro.. bln tiga ni ade gig lgi dtg la layan. ade la bdk punk plak kot skit.. kalau trase terpinggir contact la kitorang kalu nak bermember. lu mmg orak budak hardcore terbaik la beb diorang mmg ske hauskan tapak kasut. tp kalu lu balik awal pun mmg cam bdk skola. haha. -Diskangkung-