Jumaat, 31 Disember 2010

2010 adalah cermin sisi tahun seterusnya


(Lingkaran Syed Putra, 2010)



Adakah tahun 2011 menjanjikan perubahan?

Pasti.

Aku melihat perubahan dari tahun ke tahun dari aspek kos sara hidup. Sebagai manusia atau rakyat biasa, kita terpaksa meneruskan survival walau apa pun yang terjadi.


Naiklah harga petrol seliter RM 64.85 sekalipun, kehidupan harus diteruskan. Melambung sekalipun harga sekampit beras hingga RM 98.75 sekalipun, kita harus menelan nasi. Semuanya untuk survival.


Untuk berubah kepada keadaan yang selesa, bukan kita tak mampu lakukannya. Tapi kita tak mampu hadapi risiko. Ada tidak ada. Terpaksa berserah dan dengan tanpa rela, terpaksa menyerah. Semata-mata untuk meneruskan survival kita semua.


Baik orang kampung. Baik orang bandar. Baik orang berniaga. Baik orang makan gaji. Swasta mahupun awam. Nak melalak pun nak buat apa. Dah nasib. Terimalah seadanya. Nak cakap padan muka tak boleh. Sebab aku pun terkena juga.


Adakah mereka yang berkenaan buka mata dengan apa yang terjadi? Bukan setakat perkataan SUSAH atau SEMPIT. Tetapi juga melihat dari faktor signifikan kesan secara tidak langsung atas situasi ini.


Hubungkaitnya dengan kes jenayah.
Hubungkaitnya dengan kejadian pecah rumah.
Hubungkaitnya dengan insiden ragut.
Hubungkaitnya dengan aktiviti pemerdagangan tubuh.
Hubungkaitnya dengan terbantutnya pendidikan seorang anak kecil.
Hubungkaitnya dengan penularan penyakit berbahaya.
Hubungkaitnya dengan perubahan psikologi segenap masyarakat.


Mungkin ada. Mungkin tidak. Tetapi, bacul rasanya untuk menidakkan kemungkinan. Bukan memberontak atau protes. Sekadar memerhati. Tak salah kan encik-encik misai? Walaupun demikian, mungkin inilah yang dikatakan keterpaksaan (dalam pelbagai bentuk yang subjektif).

1 ulasan:

cimon berkata...

nasib gua tak bela misai

hahaha (^v^)

p/s: layann citer adnan sempit lg baik dari memikirkan harga makanan sume naik mcm roket (T_T)