Ahad, 12 Disember 2010

Unsur Kehidupan

Aku manusia yang leka. Manusia yang lalai. Tak macam 3/4 mereka yang terbaca blog ini. Perangai hampir kepada malaikat. Soleh dan solehah belaka. Super sempurna. Malah ada yang cuba menjadi polis moral menghukum dan mencerca mereka-mereka yang dirasakan ada kekurangan. Ya, aku tau perangai dan penulisan aku agak sampah tapi ini hidup aku dan takkan ada warna dalam kehidupan ini sekiranya semua manusia adalah seperti robot yang diprogramkan!


Walau apa pun. Kehidupan perlu diteruskan. Realitinya, penghidupan itu terpaksa diteruskan dengan unsur-unsur lain-selain dari agama dan prinsip. Unsur kewangan memainkan peranan yang ultra penting terhadap manusia. Usah hipokrit-kadang-kadang abang tabligh tu pun terliur dengan Proton Inspira. Jangan nak tipu. Semua manusia ada unsur yang sama. Nafsu dan kehendak. Tolong realistik sikit, cilaka.


Dalam pada masa yang sama, aku memerhatikan ramai yang mendewa-dewakan unsur kewangan dan harta sebagai lambang atau satu piawaian kehidupan yang berjaya. Terpulang dan itu hak kamu untuk mencari kekayaan sebanyak mana kamu perlu-asal kamu tidak mengaut kekayaan hasil dari pijak-pijakan orang lain itu sudah okey. Tak jadi masalah.


Pengaruh unsur harta, kewangan dan pangkat amat bahaya dalam kehidupan seharian. Sesiapa pun bisa diinjak, ditindas, diperbodohkan dan diperbudakkan sewenangnya andai tak punya harta, wang dan pangkat(darjat). Itu resam di dunia. Dan itu juga mungkin resam di tempat kerja. Unsur-unsur ini juga akan dilihat sebagai pengaruh penting terhadap mekarnya satu sikap yang kita gelar-ANGKUH.


Aku seringkali berhadapan manusia-manusia berperangai anjing dan babi. Memperbudakkan aku sewenang. Mencerca aku dengan penuh berang. Sedang kita tak punya apa, akan ada pihak cuba mengambil kesempatan dan cuba menjadikan kita batu loncatan atas dirinya. Ini biasa. Ini lumrah. Inilah kehidupan.



Engkau dikulikan. Engkau dipijak. Engkau diperbodohkan. Engkau dimalukan. Engkau diperas. Engkau dikerah. Keluh kesah tak dikisah. Pujuk rayu tak laku. Maki lah. Carut lah sepuasnya.


Selamat datang ke alam pekerjaan.


6 ulasan:

yoshz berkata...

Bang juna tak terliru ke dengan inspira? haha

faqhrule berkata...

gua rasa macam pernah bincang perkara ni dengan lu la

FastRi berkata...

selamat berpolitik di tempat kerja.

Brader Black berkata...

Kita hidup dalam zaman kapitalis.
Welcome to black parade.

cimon berkata...

nasib larr gua terliurr dgn makanan jek!!

hahaha (^v^)

p/s:gua terasa dikulikan & diperas mcm santan kelapa di opis nie (T_T)

p/s/s:welcome to my world

Buah Pulasan berkata...

Bekerja memang kejam.