Sabtu, 22 Oktober 2011

Gerobok Kita

Link
Aku jarang jenguk blog ini sebenarnya. Sejak aku pulang ke kampung. Berhenti dari mengembara. Dari satu negeri ke satu negeri. Aku sudah tidak begitu mengisah di Bayu Senja Di Selatan. Sebaliknya aku tumpukan pada blog aku yang satu lagi.

Gerobok Kita.


Gerobok Kita diusahakan secara senyap-senyap. Pada mulanya hanya diketahui beberapa orang rakan sahaja. Bergerak secara sembunyi-sembunyi. Ramai dikalangan kawan-kawan bloggers tidak tahu akan kewujudan blog yang satu lagi ini.


Aku menganggap blog Gerobok Kita sebagai satu almari online aku. Yang mana ada isi-isinya ialah baju bundle, pakaian dan aksesori terpakai yang aku kongsikan dengan kawan-kawan maya dan kawan yang ada disekeliling aku. Aku sering menggunakan bahasa diri 'kami' di sini kerana di sini jugalah rakan-rakan rapat aku mengiklankan barangan mereka untuk didagangkan. Apa yang pasti, di sini tiada produk baru. Semuanya terpakai. Dari baju, seluar, topi, beg hinggalah ke alatan elektrik.


Aku tidak memborong. Kebanyakan koleksi adalah milik aku. Namun, ada peniaga yang selalu nampak muka pasar aku ni mundar mandir tiap-tiap minggu di tempat aku mencari barang telah baik hati memberikan aku harga terbaik sebagai peniaga online, cewah. Kenyataannya, almari /gerobok aku di rumah pun sudah tidak mampu menampung beban baju dan seluar aku sampai melengkung lantai almari aku dibuatnya. Jadi, aku berinisiatif untuk jual saja koleksi-koleksi aku agar terus dipakai oleh orang ramai kerana kebanyakan koleksi aku kemungkinan ada nilainya. Aku gemar memiliki baju-baju band, filem dan jenama-jenama tertentu. Jadi, sayang rasanya kalau dibuang begitu sahaja sekiranya baju tu dah tak muat atau aku dah tak terlayan (dah tak terpakai) lagi. Ada baiknya aku tolak sahaja pada yang berminat.


Rata-rata, harga yang tertulis bukanlah harga yang mahu aku letakkan. Aku sangat terbuka sekiranya ada yang hendak menawarkan harga. Tapi berpada-padalah. Adakalanya harga yang diminta tak masuk akal langsung. Antara masalah lain yang aku hadapi ialah mereka yang suka booking tapi tak jadi beli. Senyap sepi bagaikan alam yang mendamaikan. Dah bagi harga murah. Dah bagi nombor akaun. Dah setuju. Dah ada akad jual beli. Namun senyap...sunyi. Mendamaikan. Hanya kedengaran bunyi unggas dan cengkerik di malam hari. Hal ini menjadi lebih rumit bila ada dua tiga orang yang meminati barang berkenaan tapi disebabkan mereka yang dah booking ni tadi terpaksalah aku menolak permintaan orang lain untuk memiliki barang aku dengan alasan dah ada orang booking tapi last-last kesepian melanda. Adui. Sabar je lah. Ini dugaan. Baru sikit. Steady saja. Ha ha ha.


Hasil jualan tidaklah seberapa. Belum pernah lagi aku dengar budak berniaga bundle dah pakai Alphard hatta Toyota Avanza pun tak pernah lagi. Namun memadailah untuk aku meneruskan survival Gerobok Kita untuk terus berkongsi minat dengan masyarakat luar. Dapatlah aku gantikan barang-barang di dalam blog ini dengan barang yang lain.


Apapun, aku harap dapatlah memiliki beberapa buah butik pakaian terpakai di shopping complex macam Buntil tu. Aku dengar owner dia merantau ke luar negara cari barang. Tak heranlah kalau barang dia sangat rare dan berkualiti. Sepadan dengan harga dia yang boleh menyebabkan hampir pengsan.Tapi macam mana nak jadi macam tu, sebab aku ni kacang. Ye kacang? Pernah dengar statement ni?


"Kenapa mudah kacang lupakan kulit?"


Kalau tak paham jugak pergi tanya ptptn.

2 ulasan:

LydSunshine berkata...

Kalo yg selalu tak jadi beli tu, awk buat la term yang booking hanya 24 jam. Kalo tiada bayaran, maka akan dijual kepada orang lain. Cdgn je.

cimon berkata...

padan arr jarang update skrg nie..

cess!!