Sabtu, 29 Oktober 2011

Kuda Ku Lari Gagah Berani


(nama mesin ni 4g93)

Pada umur aku 13 tahun, aku dah mula berangan untuk memiliki kereta sendiri. Tapi aku rasa aku sedikit bijak masa tu. Aku tak pernah mengimpikan kereta mewah dan diluar jangkaan untuk dimiliki. Kerana aku sedar. Siapalah batang hidung penyekku ini untuk memiliki kereta begitu. Realiti kehidupan sebenarnya adalah terlalu perit untuk mengiringi impian. Kena realistik.

Jadi aku hanya berharap untuk memakai jentera buatan tempatan. Memang aku genggam impian aku itu. Aku tak peduli cakap sesiapa akan pilihan kenderaan yang bakal melindung aku dari hujan dan panas sepanjang perjalanan aku nanti. Jadi aku pilih kenderaan ini tatkala usia aku berumur 27 tahun. Kalau direnung kembali 13 tahun dahulu kenderaan ini hampir mustahil untuk dimiliki jika kita lihat harganya yang mencecah lebih 70K. Namun masa terus berlalu. Sedangkan yang muda akan berkedut wajahnya, apatah lagi harga kereta. Pasti merosot. Jadi ini peluang aku untuk menunaikan impian zaman sekolah aku. Walau dibebel orang-orang tertentu, aku buat pekak telinga. Dan berusaha memiliki apa yang aku idamkan walaupun telah 14 tahun berlalu.


Mak aku selalu mengelak untuk naik kereta aku bila dipelawa haha. Kalau tak kerana terpaksa jarang dia nak naik kereta aku. Tapi aku faham. Kereta aku tak cukup pintu. Nak pakai cepat gamaknya sampai pintu belakang tak terbikin haha. Yelah ekzos pun bising bunyi vraum-vraum. Lepas tu spring keras. Ada lekuk sikit mula eik-ouk eik-ouk. Semalam dia cakap sebelum ni dia sakit pinggang naik kereta aku. Itupun lepas aku bikin spring/absorber baru dia cakap. Kalau dia cakap awal-awal dah lama aku tukar setting kepada bentuk mesra keluarga dan sopan santan.


Bila ada duit lebih sikit-sikit aku repair bagi sedap bila orang naik kereta aku. Tak la dalam hati memaki hamun. Sekarang dah okey sikit kot rasanya. Timing belt dah ganti. Absorber/spring pun dah standard-standard aje. Kadang-kadang bising jugak buah hati aku. Asyik kerja repair kereta je. Tak apa lah. Bagi selesa orang-orang yang aku sayang. Untuk dia jugak, hehehe.. Nanti ada duit lebih lagi, kita beli kereta baru ye Yang? Share bayar bulan-bulan. AHAHA.


Bila kenang-kenang balik, ada juga baiknya aku pakai kereta terpakai ni. Banyak aspek teknikal yang aku belajar walaupun praktikalnya aku tak berapa nak tau. Tapi sekurang-kurangnya aku belajar dan ambil kisah. Tapi aku tak lah mengisah sangat sampai terfikir nak melajukan kereta aku ni. Asal selamat sampai destinasi, enjin selesa dan comel sikit-sikit okeylah tu. Nak laju-laju pun nak ke mana. Stail datang kerja ngam-ngam masa amaran macam aku jarang perah throttle sampai 100 km/j. Rilek-rilek je.. Hari-hari jalan jauh. Lebih 60 km untuk perjalanan pergi dan balik. Layan lagu hardcore sambil bukak tingkap dan melalak kuat adalah sikap yang tak boleh ditegah dari dalam diri ini. Ia semulajadi.


Aku sedar. Dalam usaha aku memastikan kenderaan aku dalam keadaan sihat wal-afiat, aku berhadapan dengan risiko hasil seni insan-insan art yang independen di sekitar tempat kerja aku. Mereka kerap berkeliaran di kawasan tempat kerja aku.


Maksud aku.


Mereka-mereka yang sering melakukan lakaran-lakaran abstrak yang kekal pada dinding-dinding kereta. Terutama kereta-kereta yang dimiliki golongan pendidik.

Tiada ulasan: