Ahad, 9 November 2008

Tangan Yang Memukul Dram bisa Memperasap Dapur

Kau dari dulu lagi aku dah perasan. Cakap lebih. Aku macam nak menampar je. Tapi tak apa. Aku relaks. Tengok dari jauh. Bab berfalsafah kau memang hero. Sampai berbuih menyembur-nyembur air liur. Kau lah paling punk rock. Kau lah paling DIY. Kau lah paling anarki. Kalau paling anti-kapitalis. Sampai sudah, kau cekik makanan segera berjenama. Pakai seluar mahal-mahal. Hisap rokok berstatus penaja.

Tapi, bila sampai bab di dapur kau hanya pandai menganga. Bab berjuang mulut kau macam naga. Sekarang, apa cerita? Kupas bawang pun kau tanya, "macam mana?"


Dah, ke tepi. Kau duduk sana. Tengok tivi. Ini malam aku punya turn. Tunjuk belang. Tunjuk jantan. Bersila lah engkau diam-diam. Tak tau jangan tanya. Sila catat, kalau terlupa. Ini memang resepi baik punya.


Bagi aku dapur. Bagi aku kuali. Bagi aku sudip. Ah, bawak mari semua apa yang kau ada. Cakap banyak penyepak lah jawapannya. Nah, telan!



Ini resepi total tumbuhan. Tiada unsur haiwan. Hasil air tangan aku yang ke-4 sepanjang di Kuala Lumpur. Pak Choi Sos Tiram. Tiada kena mengena dengan budak-budak Ulu Tiram atau mana-mana perusahaan frozen food bumiputera.


*Kredit: Makcik depan rumah kerana memberikan sebungkus tomato penyeri resepi makan malam kali ini.

30 ulasan:

hegira berkata...

loh. dimana nya resepi itu? nggak mahu di jelasin eh di blog? resepi rahsia gitu??

Head Shot berkata...

salam..faq...nak emel hang faq..nak add kat ym..tq
hazim abdul halim

poyotito berkata...

peh!lu steady.
tapi apahal macam tak berapa masak je gua tengok?

Rajuna berkata...

hegira-ah, ga mau ah. resepi ini untuk mantan pacar gw. ha ha


hazim-Sila berurusan di email aku ye encik hazim. Aku tak boleh tulis di sini. aku cari email ko tak jumpa. terima kasih :)

poyotitos-lu nak gua masak sayur ni sampai jadi berderai ke? masak sayur mayur ni tak boleh lama sangat brader.

Rahimin Idris berkata...

woi, ni jeruk kelubi ke apa? macam buah kelubi!

dzul berkata...

hoh..hitam semacam je kuah dia..

ngeri pulak aku tengok..haha

fadzil hafiz berkata...

mantap juga lu ni eh di dapur!ni yg buat gua rase lapar ni...

azie berkata...

eyp, ni resepi rahsia ke hape? tiba2 je dah siap.ahaha

FAZ berkata...

asl lu msk sayur sama minyak hitam tu,lu dh jd vegeterian ke?

Rembo berkata...

eleh, makan bawang putih goreng la weh. berani? hehehe

yoshz berkata...

Kau vegetarian ker? tak rob zombie la camni..

tasekM berkata...

gua syak terlebih sos tiram kot tu...

oit.. oit.. tiram tu menatang ok.. he he.


:p

Darab Dua berkata...

cekap benar lu masak nampak.
tp pasai apa gua tengok semacam tumpah sos tiram saja.
haha~

Wardrobe kita berkata...

X mcm b'slera pon nk makan..haiihh..ko masak ape nih?? semacam jea..

sor sor sorryyyy...

*tahniah..ko mmg pandai masak..

Suka Bebel berkata...

gila pekat itam tu.ko pakai sos tiram ke kicap pekat?hehe

A t i Q a h berkata...

Dah lepas makan ada rasa sakit perut tak?

Rajuna berkata...

rahimin-hahaha tu tomato la penjenayah!!!!!!!!!!!!


dzul-apa kau tau pasal semangat crust punk sewaktu di dapur. Diam!

padel-gua hantam tarabi saja, ha ha..

xfazx-ini namanya masakan berkonsepkan crustcore hantu faham?

rambo-gile lu gua kentot berbau tumisan syial!

yosh-rob zombie adalah vegetarian ok?

azie-aku guna mandrem!

tasik merah-gua memang suka hitam kak. lagi hitam lagi 'hantu'. ala sos tiram tu artificiial.

darabdua-ini kalau mastika nampak mesti dia tuduh gua budak black metal masakan.

qaseh-ini bukan untuk membuka selera. ini adalah untuk membakar semangat. memasak sambil dengar lagu punk inilah jadinya!

sukabebel-aku kalau tak hitam memang tak sah. hitam itu emas. pernah tau?

atiqah-tak. cuma ada sorang dua yang tak dapat berjalan dengan betul. berkipas dan ketawa terbahak-bahak.

apek terror berkata...

haha paragraph first tu gaye garang beno la...A dpt 4.0..

Yana Ismail berkata...

huhuhu..wah!bang juna reti masak..salutela..;)

tp leh tak rasa dulu?aouchh..

King berkata...

x biase arr mkn masakan cincai2 ni..

msti sakit perut.

cimon berkata...

pastu da tambah air...xlerr hitam sgat kuah nye kan?

Hehe (^v^)

alif-mikail berkata...

pergh..
koi senang je..

kupas bawang
kupas halia

pastu gi kedai makan.. order.. abis cerita.. amacam?

Airinar anastasia berkata...

gua rs..pak choi lu ni..patut antar kat umah aku sket la..mcm menarik tertarik ja..->ayat jaga ati..

Danielle_Corleone berkata...

Ini la namanya ramuan sihir Niyang Rapik! hahahahaha!

Rajuna berkata...

apek-gua lantik lu pasang duri-duri pada jaket kulit itam yang gua beli di Big Bundle Parit Raja

liyana-masih kebingungan. mengapakah lelaki mithali begini dinafikan perasaan cintanya oleh wanita :P

king-masakan aku jarang buat orang sakit perut. tapi akan membangkitkan kesedaran politik

alif-bijaaaaaaaaak..bijak!

cimon-lepas tu boleh lah tidur ya?

syore-gua rasa aina tak silap pilihan. ha ha ha ha ram!

daniel- niyang merapu meraban la.

Huzai Mansor berkata...

sup hardcore rajuna.

Denanz ... berkata...

pak choi sos tiram?
wahahaha.

Ayu Hasman berkata...

hahahahaha...

bile nak masak wat open hse?

kasik sume bloggers rase :P

Rajuna berkata...

huzai-oi oi..sup 2step ko bila nak dedahkan kepada umum?

denanz-sos blek metel.

ayu-hahah esok!

Jimbo berkata...

RM50.00 masuk dlm acc aku.
Pengajaran.
Lain kali jangan sewenang-wenang jual nama tiram kat public.
buruk padahnya