Isnin, 31 Ogos 2009

Engkau tanya, aku jawab lah Binatang.

Berikut adalah soalan-soalan yang pernah diajukan oleh seseorang. Macam biasa. Setiap soalan akan dijawab. Tidak seperti teks asal. Diubah agar menjadi cukup rasa seperti resepi Muniandy untuk juadah berbuka puasa di tengah hari.


Kenapa kau pilih profesyen sekarang? Bukan kau nak jadi penyanyi rock ke? Aku ingat kau dah jadi mat rempit sekarang.
Dah ketentuan Tuhan. Aku sebagai manusia sentiasa mencuba untuk memperbaiki diri aku. Lagipun aku rasa okey dengan profesyen ini. Aku suka berbual dengan budak-budak. Berkongsi pengalaman. Berbincang tentang kehidupan. Aku tak boleh menyanyi. Low key aku teruk, dan bila pergi ke hi key suara aku pecah nyaring. tak sesuai dengan fenomena muzik sekarang. Kalau jadi vokalis band screamo pun tak sesuai. suara aku lebih kepada metal rasanya. Tak hardcore langsung. Rabak. Kadang-kadang terfikir juga nak beli RXZ. Tapi lenguh lah tangan nak tekan clutch. Bawak skuter je senang. Mat rempit? Lagi mulia dari orang yang melakukan rasuah.


Jadi kau ke kelas naik motor kau? Atau kau dah berkereta?

Aku tak naik kenderaan aku sendiri. Aku tak bawak motor-motor aku. Kebetulan tiga buah motor aku tamat tempoh cukai jalan dalam bulan yang sama. Aku dah kering sangat-sangat. Tak larat nak renew roadtax. Lain lah waktu kerja dulu-dulu. Aku tak mampu pakai kereta sekarang ni. Aku dengar harga minyak naik sempena hadiah merdeka. Alhamdulilah Malaysia maju. One Malaysia. Aku tumpang orang je, binatang.


Apa nak jadi dengan kau ni. Kau tak malu mengemis kasih orang?
Kau baru dengar lagu Scoin-Ku Menangis Kehilangan Mu ke apa? Ni ada sikit macam lirik lagu dia lah. Nak malu apa, orang yang kasih aku. Aku terima kasih lah. Lagipun aku bukan naik atau tumpang kenderaan orang free-free, bodoh. Aku hulur duit minyak. Aku belikan la sardin, telur, minyak masak. Hulur-hulur apa yang patut. Ingat aku sengal sangat ke? Binatang.


Kau tak malu ke dengan diri kau? Tak berubah-ubah dari dulu? Anak murid kau mesti benci tengok kau tau tak. Aku tengok gaya kau dah macam Bangla.
Apa siak nak malu? Aku bukan menyusahkan orang. Aku tak kacau orang pun? Apa ada hal? Orang nak benci, aku tak paksa. Nak suka, aku tak halang. Aku tau apa yang aku buat. Apa masalahnya gaya aku macam orang Bangladesh? Aku ok je. Orang Bangladesh pun orang. Macam engkau jugak. Jadi kau fikir orang Bangladesh lebih hina berbanding orang melayu berpendidikan seperti engkau? Perlukah ada perbezaan layanan sedangkan dia juga manusia seperti kamu menumpang atas bumi Tuhan meneruskan kehidupan?Rileks ah. Menggelabah apahal? Rasis siak.


Patutlah kau tak maju-maju.
Maju dari segi apa? Boleh jelaskan? Kira maju ni macam mana sebenarnya? Maaf aku kurang jelas maju yang kau maksudkan dari aspek apa. Bagi aku berkemeja-t 'masuk dalam' dan seluar slack bukan kemajuan. Membela janggut atau misai juga bukan kemajuan. Berkereta dalam keadaan kewangan yang 'cukup-cukup' juga bukan kemajuan. Berkahwin dalam usia muda dan tidak bersedia dari aspek tanggungjawab juga bukan kemajuan. Apa yang pasti, terikut-ikut dengan gaya hidup orang lain tanpa menilai diri terlebih dahulu adalah sebuah kehancuran. Maju dari aspek kehidupan pada tafsiran aku adalah menjadi seseorang yang berguna pada diri sendiri dan masyarakat ke arah kehidupan yang lebih baik. Aku sebagai manusia yang lalai sentiasa berusaha menjadi orang yang lebih baik dan berguna. Aku tak faham maju apa maksud kau. Sila jelaskan lah lain kali. Oh, ya aku pakai jeans rabak lutut di pekan Tanjung Malim. Maju okey?


Ah, kau ni ol-ol kentol lah (ni apa maksud dia?).
Aku pernah dengar muzik old school hardcore. Tapi aku hairan mana pergi band old school thrash metal dari JB, Tandus. Band ni bagus. Dram laju, gitar goreng-goreng kurang minyak. Dulu aku penah kena tarik dengan abang-abang metal masa dorang buat show kat Batu Pahat. Tak pasal-pasal gua kena headbanging. Padahal gua baru 16 tahun masa tu. Rambut pendek. Sakit tengok seh headbanging nih. Dem, abang-abang metal Air Hitam!(Tak menjawab soalan. Sila baiki tulisan)

7 ulasan:

kecik berkata...

sungguh tak faham kenapa definisi berjaya atau bahagia itu terletak dari segi harta, paras rupa, kenderaan etc.

Darkkadabra berkata...

Bang juna, Serius. Hal ini memang serius.

Apapeduli dengan hal orang? Kalu sendiri tak terjaga.

cimon berkata...

sape yg jeless kat ko nie... xuptodate tol!

heheh(^v^)

Dewajiwa berkata...

oh. orang sebegini memang ramai.
buta tentang hakikat kemajuan fikiranlah yang mendorong kemajuan material.

gaya mau lebih. awal bulan dah kira hutang.

blackpurple @ jowopinter berkata...

Ha ha ha!

Aku syorkan interviu ini dimuatkan dalam Mingguan Malaysia untuk tatapan rakyat Malaysia.

Rajuna berkata...

kecik-saya lagiiii tak faham

darkk-kau tak payah paham la. pegi main ps.

cimon-nasi lemak antarabangsa satu!

dewajiwa-biar la. ada jalan dorg sendiri kan.

bp-cis! hahaha

Nuruddin Abu Bakar berkata...

Padat dan sangat white metal entri ni. Kau memang true.