Khamis, 22 April 2010

Mengulit Kenangan Silam. Ini betul-betul mengulit ni.

Aku berborak dengan Chong yang rambut sikat tepi. Yang cermin mata nipis. Yang pakai pakaian ikut sempat. Sambil makan nasi tomato. Satu bekas papadom aku hadap dua orang je. Nasi dah habis dan mulut terus balun papadom. Krup krup krup. Dari satu isu ke satu isu. Sampai ke isu muzik.



Ini topik panas. Aku tuang air oren hasil bancuhan cap Double Lion. Air oren bau papan lapis.



Macam biasa. Berbual kisah band-band metal kegemaran. Jarang sekali anak cina suka muzik metal dan Chong sendiri mengakuinya. Dulu masa kat KL, aku ada seorang lagi kawan berbangsa cina, Ah Boon yang fanatik dengan band-band death/black metal. Dialah yang mula-mula tegur aku masa mula-mula aku belajar di UM dulu.



"Kenapa you pakai baju Assahar?" masih ingat lagi pertanyaan itu. Sekarang, aku dengar dia dah jadi seorang yang warak. Selalu ke gereja. Dia selalu cerita kat aku yang mak dia membebel teruk dengan perangai ala-ala metal dia. Sendiri mau ingat lah imej budak metal macam mana.



Berbalik kepada perbualan aku dengan Chong. Kami masing-masing masih berdendam untuk main muzik semula. Tapi macam biasa. Kami terpaksa akur akan kehendak tanggungjawab. Ini amat berbeza dengan abang kepada Chong. Cabut kampus. Main gig. Tak balik rumah dua tahun. Jadi mat grunge. Usung gitar ke sana ke mari. Berkawan dengan budak-budak Ampang. Nak jadi budak band yang hebat. Akhirnya, rebah.



Dari Black Sabbath ke Metallica ke In Flames ke Trivium ke AX7 ke Nidji. Dari kisah struktur muzik pergi ke lirik pergi ke etika dan falsafah.


Akhir sekali.



Chong angkat seluar sebelah kanan. Selak seluar paras betis.



"Ni. Nampak? Biasa lah. Muda-muda dulu bro, memories... Bila ada benda ni dulu kaki I rasa macam berapi tekan pedal!"



Kaki kanan Cikgu Chong ada tatu api.


Aku berdekah bagai nak gila.

5 ulasan:

demang berkata...

tu ko belum borak dgn aku depan2
hihi

FAZ berkata...

Tu kalau ada tatu bunga kat kaki mesti rasa macam berbunga je tekan pedal.

Rembo berkata...

lu agak kalo ada tatoo love kat dada kiri camne?

Huzai Mansor berkata...

@Rembo

Jadi Heartcore. Macam Bang Juna. Ha ha ha.

Rajuna berkata...

mang-gua tau lu ada tatoo tersagat duri sawit.


faz-macam sial kau. ha ha


rem-itu true love dow.


huzai-hampas.