Isnin, 21 Jun 2010

dagang di rantauan

Penat. Itu aje aku dapat simpulkan untuk 6 atau 7 tahun belakangan. Kuala Lumpur-Perak-Negeri Sembilan.


Tak ada kerja lain selain dari berpindah randah. Kalau aku puak nomad mesti aku antara yang terglamer dikalangan mereka dan mungkin aku ramai dayang masa tu. Ye aku tau ada lagi kawan-kawan yang hidup di perantauan lebih lama dari aku. Tapi aku dah letih. Cukup-cukuplah tu. Malas sangat-sangat. Walaubagaimanapun aku tetap dalam keadaan siap siaga macam pengakap. Mungkin aku akan ditugaskan jauh dari tempat asal. Aku redha *muka monyok*..


Banyak persoalan yang timbul dan sentiasa berjoget-joget lambak dalam fikiran dan otak aku yang berkapasiti kecil sederhana ni.



Besok aku mengajar kat mana la agaknya?


Pengetua botak tak? Kalau botak mesti kepala hangin...sebab kepala terdedah kepada udara kurang sihat. Tiada filter di situ.


Laser tak mulut-mulut orang dalam bilik guru tu?


Ada kedai runcit tak kat tempat tu?


Klinik ada berapa?


Ada kedai makan 24 jam tak? Pasal aku selalu lapar malam-malam bila berjaga buat kerja ni.


Ada kedai top up bukak sampai malam tak? Nanti kalau tiba-tiba rindu datang menyerang dan kredit tak ada itu satu masalah jugak!


Er...Macam mana pulak dengan pengangkutan awam? Aku malas sangat nak memandu/menunggang. Aku suka tidur dalam bas sambil dengar lagu dan makan buah betik. Cekap ke tak pengangkutan awam tu? Aku nak balik tiap-tiap minggu. Jumpa famili. Jumpa buah hati.


Ada tak tempat tu tempat lepak-lepak macam bangku-bangku ke, warong ada astro ke, pantai ke, tempat jamming yang jenis terbuka ke (orang ramai boleh tengok). Kalau ada bar yang main live band lagi cun woooohh...



Yang penting sekali, ada kedai bundle tak?


Susah la aku nak cari baju kerja kalau tak ada bundle. Nak beli neck-tie lagi. Aku benci beli neck-tie sebab benda ciput gitu pun harga mahal sampai puluh-puluh ringgit. Ikutkan aku suruh mak aku buat jek. Tapi fabrik dia tu susah nak jumpa. Beli kat Senggarang sehelai baru RM 1. Nampak ok jugak. Tak ada lah nampak rebel sangat. Tak pakai tie kang nanti dikatakan aku anti protokol pulak. Payah lah mulut orang ni. Tak sama macam mulut longkang. Boleh tutup pakai penutup besi.



Pening aku dibuatnya. Makan pun tak selera. Rasa macam nak gigit daun pintu je.. haduih.





4 ulasan:

faqhrule berkata...

tersepit bibir tu kang tau lah!

cimon berkata...

ko posting KL je baii...sume ade!

heheh (^v^)

FAZ berkata...

Lu try mengajar kat Mozambique. Gua rasa sana takde dressing protokol.

Huzai Mansor berkata...

Aku doakan kau dapat posting dekat Johor jugak. Nanti waktu rehat si dia boleh tunggu kat kantin dengan bekal. Macam mak-mak temankan anak rehat masa darjah satu. Heehheee