Rabu, 9 Jun 2010

drama tanpa koma

Melihat akan kekacauan disekeliling menyebabkan aku berhenti sejenak dan berfikir. Kekacauan yang berlaku bukan dilihat dari aksi huru-hara semata-mata. Ia melibatkan segala bentuk kekacauan-ancaman politik perkauman, kemeningkatan kos sara hidup, keselamatan dan sebagainya.



Jarang sekali blog ini menyentuh hal politik. Aku terlalu jemu dan bosan. Di sana begini dan di sini begitu. Tidak berkesudahan. Dan percayalah permainan ini akan berterusan dan ini juga akan diwariskan.



Bagi aku sendiri aksi menentang atau penyuaraan-ketidak-setujuan itu adakalanya tidak perlukan kata sepakat. Aku sedar. Aku lakukan sesuatu. Itu sudah memadai.


Dari jauh. Aku memerhatikan drama politik di negara ini tak ubah seperti sebuah drama telenovela yang tidak berkesudahan. Biarpun begitu kita sebenarnya boleh mengagak apa kesudahannya. Cuma, kita masih lagi berharap. Pengakhirnya tidak lagi seperti selalu.



Kelakar.


Melihat mereka yang tidak berkepentingan bermati-matian 'berjuang' untuk sesuatu yang pastinya sia-sia. Sedangkan diri sendiri terus tersepit meneruskan kehidupan.


Kesian, kan?

5 ulasan:

faqhrule berkata...

punk is resistance

cimon berkata...

kesiann...

the artist and i berkata...

semua benda keliling pun politik, beli pen pun politik juga.

FAZ berkata...

Gua rasa 'politik' akan cuti sementara World Cup tengah mengganas.

*Gua tau lu tak minat bola sepak

Rajuna berkata...

rul-yeppppa!

cimon-double kesian..

wd-betul. politik kotor macam mana?

faz-cuba nak alih pandangan.