Jumaat, 25 Februari 2011

Deh Tak! Dish!

Aku rasa kali terakhir aku ketuk instrumen dram ni dalam satu kumpulan adaalah tiga atau empat dahulu. Itu pun hanya berdua dengan Arep. Selepas menamatkan pelajaran di Kuala Lumpur dulu, aku boleh la mengatakan 'bye!' kepada hobi aku yang satu ni. Sebab dah tak ada kaki bila aku dah balik kampung. Main dengan Arep ni memang masih macam dulu. Tak pernah ready dan terus belasah. Sekadar menge-test beberapa lagu yang pernah kami mainkan pada usia 18 atau 19 tahun ketika itu. Main dengan mood hardcore era 90 an kononnya. Dan ya. Pastinya, tak habis!


Semalam. Hari Khamis. Setelah hampir berminggu-minggu dengan adegan cabar-mencabar antara rakan guru (yang rata-ratanya baru berpindah di tempat aku dan cuba mengisi keboringan), akhirnya aku tewas di sebuah studio di bandar Kluang.


Macam biasa.


Tak ready. Tak buat homework. Dengan dua ekor tu masih berbaju batik. Aku tak pakai baju batik. Sebab aku memang suka melawan. Hahaha..- terus menghentam bunyi di studio tersebut tanpa rasa bersalah. Ya, memang hancur dan mengecewakan. Tapi sekurang-kurangnya, kehadiran bapak orang dua ekor ni berjaya mengubat kelukaan aku yang aku pendam selama ni. Macam sial, pergelangan tangan aku lenguh pada lagu kedua. Hentakan pada pedal yang langsung tak konsisten. Tercari-cari mana bunyi bass. Tercengang-cengang. Semput. Hanya tergelak-gelak.


Tak apa. Sekurang-kurangnya otak aku tak berkarat. Minda aku tak lemau lagi. Yeah.


"Lagu apa lepas ni?"


"Di Tepi Pantai ahhh (Hidup Bersama)!!"



Hadui.

Tiada ulasan: