Rabu, 9 Februari 2011

Terbang-terbang si burung nuri

Dalam otak aku. Tidak pernah diprogramkan akan kewujudan perbezaan status sesama manusia. Bagi aku, apabila kita memilih untuk duduk di dalam satu kelompok manusia sahaja lebih-lebih lagi yang di dalam set sosial terdekat ia akan terjadilah satu limitasi di dalam perhubungan sesama manusia.

Dalam kata lain.


Akan timbul perasaan eksyen nak mampos macam haram dalam diri. Dalam hati tu secara automatiknya akan ada rasa 'aku lagi bagus dari kau'. Kalau dibiarkan, sampai satu tahap ia akan jadi macam penyakit berlagak tak bertempat. Ini yang aku cuba usahakan.


Dalam kehidupan aku yang penuh sesak ni aku cuba mengambil masa untuk bergaul dengan mereka yang bukan dari set sosial terdekat aku.


Pembantu am rendah, tukang kebun, budak jobless, budak punk, budak hardcore, metal, rock, anarkis, budak kerja kelapa, peniaga buah-buahan, peminat scene politik sama ada pro-k dan anti-k, ah sapa saja lah.


Kata lah kau dari golongan bangsawan yang suci sekalipun, tak rugi bila kau pandang sekali sekala ke bawah. Tak luak sesen pun duit simpanan kau kalau setakat katakan, "hello!" pada orang sekeliling kau.


Pergaulan sebegini sebenarnya bagi aku-dia macam sebahagian dari pengimbas(scanner) diri aku. Dalam susah-susah aku, ada lagi susah. Dalam senang-senang aku ada ramai lagi orang senang. Lain orang, lain pengalamannya. Pengalaman-pengalaman hidup orang ni lah yang kadang-kadang akan menjadi panduan kita dalam mendepani masalah-masalah seharian dalam hidup kita. Sekurang-kurangnya minda kita terbuka dan kita perlu faham walau macam mana cikai seseorang tu mesti ada nilai yang positif dalam dirinya.


Setinggi mana pun kau terbang.
Sesekali kau perlu mendarat juga.


Tak payah la nak sombong sangat. Ketiak tu masam jugak.

3 ulasan:

faqhrule berkata...

aku pakai aderono, selamat sikit wangi dari ketiak dia orang semua

cimon berkata...

ko pakai deodoran axe ke?

perghh...da kire parahh nih!

hahaha (^v^)

Rajuna berkata...

faqhrule- ye la ko kan suka bergamba wangi2 hehe

cimon-haha biasala dapat no. fon terus.