Isnin, 23 November 2009

Tika fajar menyinsing.....

Ini kisah yang terjadi dalam sebuah episod cinta. Aku terpaksa meluahkan disini kerana tak sanggup menanggung beban senak di dada. Sungguh. Memori kisah ini akan terus bermain di benakku.


Zarina. Kawan perempuan aku. Kekasih pada Shahrul Nizam. Pada suatu hari telah pergi ke luar rumah untuk membeli pisang goreng. Pada masa yang sama aku di kedai perabut. Bertanyakan akan hal reka bentuk perabut yang paling sesuai untuk kamar aku dengan penjual perabut. Shahrul Nizam pula masih terperap di pejabat menyudahkan kerja-kerja pejabatnya. Shahrul Nizam suka makan nasi goreng pattaya. Ini yang paling Zarina tak berkenan. Hari-hari nasi goreng pattaya. Tapi bila ditanya siapa pencipta nasi goreng pattaya Idrus membisu seribu bahasa. Zarina pernah cakap dengan aku, dia belum pernah jumpa lelaki sebebal Shahrul Nizam sebab tak mahu cuba resepi masakan lain.


Sewaktu aku berurusan dengan peniaga perabut. Aku didatangi panggilan telefon. Ya, dari Solehan. Budak Keramat yang aku kenal ketika sama-sama beradu kekuatan skuter 4 tahun dahulu di Federal Highway pada malam merdeka. Katanya, teman wanitanya sudah tidak datang bulan selama 2 bulan. Dia panik. Aku tenang. Aku kata kepadanya, buatlah pemeriksaan doktor. Mungkin si Farah ada komplikasi kesihatan. Solehan bertegas untuk bertanyakan pendapat Shahrul Nizam. Aku katakan kepadanya, "terpulang."


Setelah selesai perbincangan dengan peniaga perabot, aku terus menghidupkan motosikal dan bergerak menuju sebuah pusat dobi. Aku saja parkir motor betul-betul depan kedai dobi. Bukan apa, saja nak menjeling anak Mak Nah yang baru lepas SPM tu. Dia punya cantik ya rabbi............. Dah la tu pandai berdandan. Rambut tersisir rapi. Kening tercukur halus. Pakaian kemas dan wangi. Hati mana tak berbelah bagi? Ah, aku jatuh cinta lagi. Aku tiada pakaian untuk dihantar ke dobi. Kebetulan, di depan kedai dobi ada kedai burger. Aku order burger ayam. Jadi, masa aku untuk menjeling dan senyum kepada anak Mak Nah Dobi dapat dilengahkan.

Lalu bunga pun mekar, burung berkicau dan awan mendung pun berlalu.


Yay!


(p/s: apahal? abstrak tu........................................!)

3 ulasan:

Darkkadabra berkata...

"Aku saja parkir motor betul-betul depan kedai dobi. Bukan apa, saja nak menjeling Mak Nah yang baru lepas SPM tu. Dia punya cantik ya rabbi............."

Mak Nah pun jadi ke nak.

FAZ berkata...

Termakbul jugak doa gua untuk Bang Juna

Rajuna berkata...

darrk-sorry. tertinggal-"anak".


xfazx-hek eleh! ha ha