Sabtu, 27 Jun 2009

Sisihan Piawai

*
Kau ingat aku main-main?
Aku tak masuk kelas semalam tanda protes.



Apa akibatnya?
Budak bertumbuk sampai pecah bibir kerana ketiadaan guru.
Biar. Ini eksperimentasi namanya. Kalau tak dipecahkan ruyung, mana nak dapat sagunya? Kalau tak pecah bibir, bila lagi kau nak berhenti cari pasal? Sekarang macam mana?


Aku tak da hal. Kau bergasak lah. Aku tengok. Siapa kalah, aku sepak.



**
Kau suruh aku buat. Aku patuh. Tunduk. Hidung ditarik ke hulu ke hilir. Aku patuhi resam orang berkhidmat. Hormat menghormati. Untuk dapat laba. Untuk terus hidup. Sebab ramai yang ingatkan aku. Melayu. Perlu berbudi bahasa dan bersopan santun.


Hati aku meronta.


Apa kaum-kaum? Bapak kau. Kalau nak biadap, siapa pun boleh biadap. Binatang.


Sekarang, gua punya turn.
Gua mintak sikit je. Bukan banyak.
Gua nak lek sehari.
Lu tak nak bagi can?
Lancau.




Gua ponteng!
Fak yu.


***
Kemaskini(8.48 pagi-mood ponteng kerja)



(Apasal terlebih-lebih plak ni? Siak.)



Ibu-ibu bapak-bapak
Siapa yang punya anak
Bilang aku aku yang tengah malu
Sama teman-temanku
Karna cuma diriku yang tak laku-laku


Pengumuman-pengumuman
Siapa yang mau bantu
Tolong aku kasihani aku
Tolong carikan diriku kekasih hatiku
Siapa yang mau


Bak kata Ofa, tacing. Dua rangkap lirik yang sangat tacing dan makan dalam. Kalau aku jumpa penulis lirik ni aku nak 'basuh' dia. Lirik tepat ke muka. Agak berbisa dan nampak loser. Main ibu-ibu bapak-bapak lah pulak. Aduh. Lek ah weh. Elak jadi modal kutukan anthem seteru-seteru aku je lah lagu ni. Harap-harap tak popular.

Dem so mac.

8 ulasan:

FAZ berkata...

"Saya suka main bola. Hari hari saya.....cikgu dah tidur. Jom kita main!!!"

*yang lain "Yeahhhhh!!!"

lepas tu sepak terajang sama sendiri. Bagus cikgu. Bagus!!

hzrh berkata...

saye sokong bangJuna ponteng!



err..dating?
xD

faqhrule berkata...

haha jangan sampai masuk surat khabar harian metro suda..abg juna ajar sekolah menengah ke rendah? gua minggu depan start praktikal 2bulan dkt sk saujana impian kajang. boleh la mintak tunjuk ajar abg juna kan?

tasekM berkata...

ih ih ih...

apa kena ni juna..?

:)

leng berkata...

tukar tempelet la...


huh!?ko pun nak jadi cam aku jugak?
kene cop ketua 18 jahanam?

"spirit to rebel..
spirit to rebel.." - FTG

dEs berkata...

lek suda bang juna..

kalau nk ponteng, turun JB meh..

sy belanja..haha..

Danielle_Corleone berkata...

Gua ada beli DVD Gadoh. mau tgk?

Rajuna berkata...

xfazx-nasip lah.

hazirah-nyaris dating. dengan tunang orang.

faqhrule-gua sendiri telah menquitkan diri dan sambung belajar.

tasikmerah-huh! protes sampai turun.

lengcipan-ha ha ha. aku ingat siapa duk rengit kena buat macam tu la. er..tau ke brader Bart ex-voc ftg dah meninggal?

dEs-auuww..terasa macam Abang Neraka lah pulak awek belanja2 ni

daniel-gua nak sumbat kat hidung ke? gua tak ada dvd player. gua primitif