Khamis, 25 Februari 2010

Bahang Bayu Laut

Sebenarnya. Agak perih meneruskan kehidupan di tempat yang baru. Tapi aku cuba la bertabah. Dengan semangat diri sendiri aku cuba jugak. Lawan perasaan malas. Lawan perasaan benci. Lawan perasaan memberontak. Lawan mengantuk. Lawan perasaan takut. Lawan perasaan malu. Lawan perasaan cemas.

Banyak nak kena lawan ni. Tak kurang ajar ke?


Tak apalah. Yang penting aku kena cari inspirasi untuk memupuk sikap bersabar. Susah tu. Ye lah. Semua sendiri. Tak ada bisikan manja penguat semangat. Ewah.


Aku harap pusat pakaian terpakai di pekan itu mampu meredakan perasaan yang bukan-bukan ini. Kalau petang-petang mungkin aku boleh duduk termenung-termenung kat tepi pantai. Layan perasaan. Padahal dekat kampung ni ada je pantai. Sebulan sekali nak jenguk pun malas.


Dulu ada sorang pensyarah pernah tegur aku dengan kawan-kawan yang termenung depan bank kat Tanjong Malim. Muka nampak tak ceria. Masing-masing boring.


Dia kata, "cari keseronokan."


Haram. 10 bulan aku langsung tak seronok. Yang ada cuma kesunyian yang mencengkam. Tiap-tiap minggu balik Johor atau lepak dekat Kerinchi. Anak dara pun tak ramai masa kat Tanjong Malim. Toleh kiri isteri orang. Toleh kanan tunang orang. Pandang depan awek orang. Pandang belakang yang ermm..bukan jenis kopi saya.



Harap-harap sepanjang 3 bulan ni ada lah keseronokan yang menyebabkan aku semangat melaksanakan tanggungjawab aku. Kali ni aku tak berskuter. Aku bawak motor cub je. Kita tengok aura dia macam mana. Aku baru tukar sport rim. motor aku nampak ganas sekarang ni. Serba hitam. Sekali dengan helmet visor hitam pekat tak nampak muka. Betul-betul macam power rangers hitam. Baru la metal.


Antara keperluan yang perlu ada bagi aku di satu-satu tempat adalah - pasaraya, kedai motor, kedai komputer, kedai makan 24 jam, pusat karaoke dan gedung pakaian terpakai. Semua tempat ini aku percaya mempunyai aura mengawal keseimbangan emosi aku. Setakat ini aku cukup terliur dengan gedung pakaian terpakai. Aku cepat jemu dengan baju-baju dan suka tengok design baju yang kelakar di kedai baju bundle (dan tak beli pun kadang-kadang). Sebab tu la ianya merupakan satu keperluan asas bagi aku.



Studio jamming tak payah la. Aku dah tawar hati nak main muzik. Aku dah lempar drum stick jauh-jauh. Karaoke pun boleh. Janji ada bunyi-bunyi yang menyenangkan hati. Karaoke ni sorang-sorang pun aku jadi.



Aku dengar tempat ni selalu ada parti-parti rave. DJ-DJ power dari luar negara pun pernah datang sini. Dulu aku takat tengok flyers je. Sekarang ni, kalau ada event aku ingat nak jenguk-jenguk. Orang minum bir, aku bawak siap-siap sirap limau. Bukan apa saja la nak tengok-tengok. Kenal-kenal orang. Bual-bual. Syok jugak. Tapi, ada dengar jugak dah tak boleh buat parti-parti lagi. Tak tau lah. Kalau ada aku redah je.


Aku harap semuanya okey dan kalau tak okey pun harap aku cepat sesuaikan diri. Susah jugak kalau orang penuh semangat memberontak dan tak suka sistem yang mengarut-ngarut ni. Macam cerewet la pulak. Mengada pun iya jugak. Takpe la. Layan je.


Aku pernah jugak kena sound dengan cikgu senior, "bila dah kat tempat baru tu, jangan buat hal ko je." Dah tu aku nak menyibuk hal orang buat apa. Terlebih cakap karang, badan binasa pulak. Daripada tu lebih baik aku rehatkan badan. Aku dah siap-siap kawal perasaan baca bahan-bahan bacaan yang ada kat rumah supaya aku boleh isi masa terluang dengan baca buku dan zine dalam bilik guru. Lagipun aku bukan pandai borak sangat. Berat mulut.. Sengih tau la. Mencarut sikit-skit je. Hahahaha. Orang cakap aku sombong. Sebenarnya segan dan tak berapa cekap mencelah bila orang bercakap. Kalau cakap pasal skim bisnes multilevel, apa ingat tak panas ke? Ini dah lari dari ideologi aku. Cewah.


Tak apa lah.


Yang penting aku banyak tak tau pantang larang susun atur peraturan dalama banyak acara sukan. Ini memang terbaik!!


Gasak kau lah.





6 ulasan:

FAZ berkata...

Entri tak cukup emo. Gua tak boleh nak buat rujukan.

faqhrule berkata...

PORT DICK son

Huzai Mansor berkata...

sedih. Tak apa, moh lepak Alor Gajah time weekend!

cimon berkata...

jom lepak kat pantai...

heheh (^v^)

Huzai Mansor berkata...

hoi update!

Mak Su berkata...

barang-barang sukan? itu jer? habis tu how to kill kill the time?