Selasa, 8 Disember 2009

Kapak Tajam Berkarat Sikit




Ok. Aku orang kampung. Secara sosiologinya, orang kampung sering dikaitkan dengan citarasa muzik yang agak terkebelakang. Kampungan, istilah paling tepat sekali. Biarpun se-RnB mana pun engkau, kalau dah datang dari kampung, memang dalam kepala engkau ada terselit-selit melodi rock kapak atau irama 60an.


Aku sendiri tak segan kalau dikatakan mat kampung. Memang kampung pun. Apa ada hal. Suka lagu rock kapak. Tak ada masalah pun. Memang kolot. Tapi apa guna shake ass sana. Shake booty sini. Pussy ass everywhere. Habis lagu, kau pun melopong. Tak ada sentuhan kat jiwa tu. Jiwa-jiwa kau yang kosong tu lah.


Jadi, bila kau dengar lagu-lagu rock lama ni. Kadang-kadang dia ada sentuhan. Tepat kat jiwa kau. Secara tak langsung. Dia jadi macam satu suntikan emosi kau. Paling tidak pun dia akan membelai jiwa-jiwa kau asyik nak mengamuk. Marah-marah. Maki hamun. Macam aku lah.. (hmmmmmmm..*).


Macam lagu di atas. Masa dulu-dulu, aku buat tak endah je dengan lagu ni. Tapi bila lagu melintas kat sebuah stesyen radio telinga aku dapat menangkap beberapa bait liriknya yang 'makan dalam'. Ya, 'makan dalam' beb. Kena pulak bila suara Abang Ijam tarik. Memang A. Mana pergi maruah rock kalau tak ada bahagian vokal yang 'menarik'?


Medicine boleh lah dikatakan antara grup rock yang hebat dulu. Walaupun tak dapat bersaing dengan Wings atau Search sampai hari ini, tapi ada dua atau tiga lagunya yang aku rasa masih relevan untuk dilayan pada pukul 11.00 pagi di beranda rumah (waktu aku bangun semasa tak bekerja dulu. Melayan lagu rock dan duduk di beranda.)


Apapun, aku tak berapa selera dengan Search. Aku pun tak tau kenapa. Aku lebih berat kat Wings. Mungkin aku tak pernah tengok Search main depan mata kot? Atau kurang heavy macam Wings? Tak tau lah. Selera masing-masing kan? Teringat dulu zaman-zaman sekolah rendah. Mak bapak aku selalu jugak ajak aku layan konsert rock kat funfair. Jadi, rock itu sudah sinonim dalam rumah aku.


Dah. Cukup. Aku pening ni. Aku dengar Wings dengan Search nak main kat Stadium Merdeka 26 haribulan ni. Clash dengan Rock The World ke? Aku tak pernah pun pergi Rock The World ni. Baru cadang nak jenguk-jenguk, apa yang bestnya kat sana tu. Tapi sekali Wings dengan Search kat tempat lain pada hari yang sama aku jadi berbelah bagi.


Haish.

3 ulasan:

Rembo berkata...

Biasanya, orang yang minat lebih ke Wings memang suka lebih pada band band rock leleh era awal 90-an.

Aku pun tak tahu kenapa.

Aku cakap je.

dzul berkata...

kalau peminat search dia lebih ke kumpulan ukays(di sana menanti di sini menunggu) atau gersang(tika dan saat ini).

Rajuna berkata...

rambo-aku pangkah. fakta tak berasas.

dzul-itu tepat. aku tak bias. ha ha ha